Josef Kunzfeld
Husova 14, 602 00 Brno
st–ne 10–18 h
čt 10–19 h
po–út zavřeno
![](https://snappycdn.net/artmap/OAX6DIeeeF1VOxY0c1fZmRrXs7p3EhTGxzREkGfs8HU/fill/500/321/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMTgvMDkvam9zZWYta3VuemZlbGRfMi5qcGc.jpg)
Brněnská fotografie 19. století patří k méně známým kapitolám zdejších dějin fotografického média, a to i přesto, že k ní náleží celá řada pozoruhodných autorů a děl. Prostřednictvím jednoho jména, které se téměř výlučně vztahuje právě ke zdejšímu regionu, se výstava snaží přitáhnout pozornost jak odborné, tak i širší veřejnosti.
Profesionální fotograf Josef Kunzfeld (1842-1915) byl bezpochyby jednou
z nejpozoruhodnějších osobností brněnské fotografie druhé poloviny 19. století. V průběhu pěti desetiletí, kdy v Brně nepřetržitě provozoval svou fotografickou živnost, vycházela z jeho ateliéru nejen běžná portrétní produkce, ale i méně obvyklé fotografické zakázky pro veřejné instituce. Ve spolupráci s Moravským průmyslovým muzeem vznikaly fotografie sbírkových a výstavních předmětů, Františkovo muzeum zase získalo do svých sbírek fotografie architektury a pro brněnský magistrát Kunzfeld po více než dvě desetiletí dokumentoval urbanistickou a architektonickou proměnu města. Právě fotografie z těchto konvolutů tvoří těžiště celého výstavního projektu.
Fotografie z Ateliéru Kunzfeld, zvláště pak snímky z brněnských ulic, kterých se ve zdejších institucích zachovaly stovky, slouží dodnes celé řadě historiků coby jedinečný zdroj informací o podobě města na přelomu 19. a 20. století a zpravidla nechybí v žádné publikaci o novodobé historii města. Jméno samotného Josefa Kunzfelda a okolnosti vzniku fotografií ovšem bývají zpravidla opomíjeny. Výstava se proto snaží jednak připomenout jméno tohoto fotografa, upozornit na komplexnost a rozsah jeho práce a v neposlední řadě také poukázat na možnosti zdejších fotografických sbírek a fondů.
![](https://snappycdn.net/artmap/OAX6DIeeeF1VOxY0c1fZmRrXs7p3EhTGxzREkGfs8HU/fill/500/321/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMTgvMDkvam9zZWYta3VuemZlbGRfMi5qcGc.jpg)
![](https://snappycdn.net/artmap/Q-s5pglB9ZKQVTLBl7twdOz6-1RgH_ENezSsnZnsXok/fill/500/281/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMTgvMDkvam9zZWYta3VuemZlbGRfMy5qcGc.jpg)
![](https://snappycdn.net/artmap/3S0gXjjDu-DfRecUsAwVPIkdWBUWkG7hA_yx9SpzYKQ/fill/500/281/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMTgvMDkvam9zZWYta3VuemZlbGRfNC5qcGc.jpg)