Výstava v Galerii Vladimíra Preclíka představuje sochaře Josefa Škodu jako jednu z osobností, které se umělecky podílely na „budování“ identity Československé republiky. Nový stát si potřeboval zvolit vlastní umělecký jazyk a symboliku, jimiž by se odlišil od rozpadlého Rakouska-Uherska. Vznikaly tak alegorické plastiky na fasádách, pomníky či práce oslavující republiku.

 

Díla osazená ve 20.–30. letech vzývala českou minulost, kterou často personifikovaly významné osobnosti. Škodovy práce pro veřejný prostor můžeme vnímat právě v tomto kontextu. V Hradci Králové a jeho blízkém okolí nalezneme přes 10 autorových realizací, které představují pomníky historických figur a tehdy politicky aktivních osobností, alegorické plastiky, anebo skulptury k výzdobě architektury. V jeho tvorbě zaujímají významné místo také pomníky k první a druhé světové válce umístěné v Pileticích, Blešně, Svinarech a na Pouchově.

 

Škoda patřil k nejvyhledávanějším sochařům v Hradci Králové a blízkém okolí, pravděpodobně kvůli umělecké kvalitě zpracování děl i prestiži, kterou získal díky zakázkám, na nichž se podílel architekt Josef Gočár nebo jeden ze Škodových učitelů Jan Štursa. Výstava si klade za cíl poukázat na význam autorovy sochařské tvorby, kterou přispěl ke kultivaci veřejného prostoru Hradce Králové, a představit jeho realizace v širších souvislostech.