Slovo špagety vychází z italského slova spaghetti spə-gĕtʹē; : /spəˈɡɛti/. To vzniklo jako plural pro slovo spaghetto, provázek, nebo spago, šňůra. Ačkoliv se většina historiků domnívá, že původ této ingredience je ryze italský, některé teorie se přiklání k původu alternativnímu. Jedna teorie hovoří o původu arabském, inspirovaném pokrmem itriyya. Další teorie odkazuje na cestovatelské objevy Marca Pola, který mohl tento vynález přivézt z Číny. Popularita špaget pomalu vzrůstala až do 20. století, kdy se mnoho italských a sicilských rodin stěhovalo do Ameriky. Tady vzniká nový celosvětově známý pokrm původem z New Yorku, Špagety s masovými koulemi. 

 

Kde si ale špagety stojí dnes? Dle některých sociologů jsou špagety výjimečným kulturním prvkem, které dokazují výhody globalizace i lokalizace po celém světě. I když někteří znalci kulinářství zastávají využití špaget jedině pro italské pokrmy, pro jiné je inovace při jejich vaření koníčkem a neodmyslitelně patří do jejich kuchyně. Jedinci z různých koutů světa si zamilovali špagety s užitím netradičních ingrediencí jako je například kečup či tavený sýr. K takto vzniklému pokrmu dvou ingrediencí si vybudovali až citový vztah.

 

Julie Stavianis Špačková (1999) je malířka s nenahraditelnou živelnou energií. Aktuálně studuje na AVU v ateliéru Malba 1. Ve své tvorbě se věnuje převážně expresivní malbě. V jejích malbách otiskuje stopy svého myšlení, které vkládá na plátno vlastníma rukama. Tvorba je také silně inspirována sociálními interakcemi, ale i obyčejnými předměty z každodenního života a hudební scénou. Mori Stavianis (2020) je kříženec amerického staforda. Není příliš důvěřivá. Nemá sice ráda vodu a lidi, ale lásku ke špagetám sdílí s Michalem a Julií. Na instalaci se podílela sběrem klacků a náhodnými zásahy do montážní pěny v průběhu modelace uměleckého předmětu. Michal Stavianis dodává trojici unikátní satirický nádech.

 

Pro aktuální výstavu zvolili právě téma špaget a jejich lehkosti bytí v moderní společnosti. Pomyslná špagetová příšera, kterou společně se svým psem staví ze střípků dávné civilizace, spolu s kolážemi a malbami poukazuje na trivialitu problémů, jimiž se dnešní společnost zabývá. S kapkou nihilismu se i tato výstava odkazuje na ikonickou scénu z filmu Gummo, kde se mladý Solomon, naložen ve špinavé koupely, krmí špagetami s jahodovým milkshakem.

 

Kurátoři výstavy: Sarah Adnanová & Aneta Kapráľová