L’esprit français. Francouzský meziválečný reklamní plakát
11. 12. 2025 - 29. 3. 2026
Výstavy
180 Kč / 90 Kč
Francouzský plakát je svébytným fenoménem, který zásadním způsobem ovlivnil vizuální kulturu moderní společnosti. V meziválečném období navázal na svou zlatou éru, která jej na konci 19. století katapultovala do centra pozornosti umělců, kritiků i sběratelů a stal se obrazovým médiem s vlastním vizuálním jazykem. Třebaže ve 20. letech rozšířila repertoár reklamních nástrojů technická média jako fotografie a film a do veřejného prostoru pronikla světelná, kinetická a velkoformátová reklama, zůstal plakát nejpoužívanějším propagačním prostředkem.
Silná tradice francouzského plakátu, založená na vysoké ilustrátorské zručnosti reklamních profesionálů a špičkových řemeslných dovednostech litografů a reprodukčních grafiků velkých tiskáren, ovlivnila podobu reklamních plakátů meziválečné éry. Jejich charakteristickým rysem je líbivost, rafinovanost, efektní malířské podání, výpravnost, nadsázka a vtip, kterými se proslavili zejména Leonetto Cappiello, Jean d’Ylen, Dransy, Paul Colin a další. Svébytné pojetí modernistického přístupu reprezentoval Cassandre, který propojil důraz na zjednodušení ilustrace a účelnost vizuálního sdělení s neotřelým citem pro bravu a kompozici.
Díla francouzských afišistů byla poměrně dobře známá i v tehdejším Československu, a to zejména díky četným kontaktům i výstavám a byla tu přijímána s velkým ohlasem, vyzdvihujícím kvality označované jako esprit a šarm. Uměleckoprůmyslové museum v Praze získalo již tehdy do svých sbírek unikátní soubor velkoformátových tisků pařížské tiskárny Vercasson, které byly v roce 1923 prezentovány v Praze a později řadu dílčích akvizic, díky kterým je tato velmi atraktivní etapa plakátové tvorby v jeho sbírkách reprezentativně zastoupena. Výstava představí nejcennější díla, zejména velkoformátové tisky Jeana d’Ylena, které od 20. let – tedy celé století – nebyly v Čechách nikdy vystaveny.
kurátorka: Lucie Vlčková
grafický design: Vladimír Vimr