Tři panenky_K. Vincourová, M. Othová, V. Šrek Bromová_2021

Společná výstava tří umělkyň, jejichž osobní a profesionální historie vychází z období společných studií na Střední odborné škole výtvarné Václava Hollara na Praze 3, takzvané Hollarce. Zde jsme se potkaly a zde se naše osudy protnuly a zůstaly v propojení dalších několik dekád. Napsat o našem přátelství by obsáhlo mnoho stránek stejně tak o tvorbě každé z nás.

 

Práce, které vzniknou pro prostor Galerie Kabinet Chaos budu vycházet z našeho společně prožitého času, z naší komunikace, přátelství a místa usedlosti Chaos. Každá z nás přistoupí k práci na základě svého osobního a tvůrčího nastavení, ale i s myšlenkou na své přítelkyně, umělkyně.

 

Kateřina Vincourová (*1968 v Praze) studovala v atelieru prof. Miloše Šejna a absolvovala u prof. Milana Knížáka v intermediálním ateliéru na pražské AVU v roce 1994, studiím na AVU předcházela studia na Akademii v Moskvě, kde Katka zažila uvolnění během Gorbačovovy “perestrojky”. Zažila divoká punková a umělecká léta, poznala mnoho významných kulturních osobností té doby a fascinující město Moskva. Získala prestižní stipendium DAAD a žila a tvořila více než rok v Berlíně. Její cit pro vizuální sochařskou práci v souvislosti s prostorem považuji za fenomenální. Její instalace jsou básně a vyznání lásky. V širším kontextu vnímám v její tvorbě smysl pro absurditu, poetiku, která se objevuje v tom nejzajímavějším z ruské i české kultury. Její tvorba je “čistá”, konceptuální a poetická, s  jemným smyslem pro humor, můžeme v ní číst paralelu k surrealismu, ale nastavovala vždy i zrcadlo nemocem Světa, konzumu, a “době plastové”. Práce i život Kateřiny Vincourové je pro mě celoživotní inspirací a chovám k ní respekt jak za její obětavé chování k jejím bližním, tak za její uměleckou citlivost, jejíž výsledky jsou na té nejvyšší světové úrovni současného umění. Je laureátkou Ceny Jindřicha Chalupeckého.

 

Markéta Othová (*1968 v Brně) ukončila studia v Ateliéru Ilustrace a grafiky na pražské VŠUP, “umprumce”, v roce 1993. Studium ilustrace předcházl pobyt v Ateliéru animovaného filmu. Markétu znám z “Hollarky” a mé první vzpomínky jsou její copánky a kreslírna, kde jsme se učily perspektivu starého mlýnku na kafe, na její bravurní kresby, později spolupráce s Mečlovým Divusem, její první fotografie focené v jejím pokoji-ateliéru v rodinném domku nedaleko Průhonického parku, naše výlety k nim do přírody, (stejně jako ke Katce do Roztockého údolí). U Markéty se snoubí vysoká citlivost a její pohled na svět skrz objektiv fotoaparátu s citlivostí pro kreslířskou zkratku, grafiku a estetiku, abstraktní pojetí obrazu a konceptuální prostorovou instalaci, která skýtá možnost setkání s Markétiným intelektem, citem pro intimitu a svébytným důvtipem. Markéta se od dob Divusu věnuje knižní grafice, jednu z prvních knížek o italských vilách jsme kdysi dělaly spolu, ale raději bychom to nepřipomínaly. Markéta patří k trvalé špičce současné výtvarné scény a letos byla oceněna cenou Michala Ranného. Její soubor fotografií “kytiček” Ahoj babi, který jsme před deseti lety vystavili v naší galerii je dnes v kurátorem Tomášem Pospiszylem nově sestavené sbírce Posledních padesát let, v Muzeum moderního umění v Hradci Králové. Je laureátkou ceny Jindřicha Chalupeckého.

 

Obě umělkyňě jsem vybrala do letošního “Best off” minulých deseti let fungování galerie, a holky si vybraly mě. Psát o sobě je divné určitě z hlediska sebehodnocení. Proto zde zkopíruji kompilaci textů kurátorky Mariany Serranové a pražské galerie Hunt Kastner, s kterou jsem v minulosti spolupracovala. Je to text který používám ve svém pracovním cv.:

 

Veronika Bromová /Šrek/ (*1966 v Praze) absolvovala v Ateliéru Ilustrace a grafiky na pražské VŠUP u prof. Jiřího Šalamouna. Vystavovala na mnoha místech Evropy, Ruska, USA a Asie. Reprezentovala Českou republiku na Bienále v Benátkách v roce 1999. Její díla jsou umístěna ve významných veřejných sbírkách v České republice a Evropě. Od roku 2001 do 2011 vedla Atelier nových médií II, fotografický a digitální obraz na Akademii výtvarných umění v Praze. V současnosti působí na AAU v Praze. Patří ke generaci umělců, kteří studovali umělecké akademie před i po pádu komunistického systému. Obohatila novou uměleckou scénu odvážnými experimenty s využitím nových technologií; bez studu a kompromisů s hluboce osobním a intimním uměleckým výrazem. Jádrem její práce jsou ženská témata, tělo, rody, rodina, alternativní rodina, příroda, mytologie a v poslední dekádě rozvíjí své vlastní způsoby rituálu-performance. Inspirací jsou jí tradice nativních národů a kultur. Od roku 2008 žije ve Stříteži u Poličky, kde rozvíjí společně se svým mužem ekologicky orientované programy spojené s usedlostí Chaos a celoroční výstavní a kulturní program Galerií Kabinet Chaos. Ukončuje pětiletý sebezkušenostní psychoterapeutický výcvik Artesur se zaměřením na arteterapii.

 

Letošní program vychází z toho nejlepšího co bylo v galerii k vidění v poslední dekádě a také z faktu, že poslední rok a půl se nemůžemě normálně vídata a žít. Téma osobních „setkání“ nabývá na nebývalé důležitosti a to i v drobném formátu dvou či tří zůčastněných umělců, i takováto setkání začala být luxusem. Stará, léty prověřená přátelství a nová setkání, prolínání generací, propojování umělců, studentů, absolventů, dětí, návštěvníků z různých sfér, měst, nebo zemí, začíná být něčím výjimečným a proto také tím, co chceme v rámci našeho celoročního programu nadále rozvíjet. Celým rokem se bude vinout téma „Setkání třetího druhu“. Takové novodobé scifi se vidět naživo.

 

Těšíme se na setkání s vámi! Najdete nás na adrese Střítež 68, Polička 572 01, kontakt: +420 602 315 215, verbrom@gmail.com. Otevřeno v neděli mezi 13–18 h, v den vernisání nebo po domluvě. Děkujeme za grantovou podporu MKČR a městu Polička, děkujeme také dobrovolníkům. Inzerujeme na Artmap, Facebooku, Instagramu a našem webu www.planeta-chaos.cz