Galerie Fotograf Zone představí esejistický snímek The Starfish německo-francouzské umělkyně Mayi Schweizer, který zkoumá Středozemní moře jako archiv naší kolektivní paměti. Tento experimentální film je součástí kurátorského programu Video Room, který pražskému publiku představuje výrazné osobnosti mezinárodní i lokální filmové scény.

 

The Starfish (2019) je esejistický film, který využívá osobní archiv k vytvoření vrstevnatého díla, v němž se moře stává rozhraním mezi minulostí a přítomností, skutečností a fikcí, přírodou a člověkem. Schweizer v něm kombinuje osobní archivy, found footage i autorské záběry s voice overem a vytváří fragmentovanou strukturu, která připomíná proud vědomí plynoucí v proměnlivém tempu.

 

Ústředním motivem The Starfish je Středozemní moře, na nějž autorka nahlíží jako na místo idylické rekreace i neklidného přechodu, jako na krajinu poznamenanou kolonialismem, válkami i současnými migračními krizemi. Moře se tak stává nejen reálným geografickým útvarem, ale také archivem, v němž se mísí vrstvy času. Tím Schweizer navazuje na tradici esejistického filmu v linii autorů a autorek jako Chris Marker, Agnès Varda nebo Hito Steyerl. Její video nevysvětluje, spíše naznačuje, otevírá a nechává prostor pro imaginaci diváctva a zároveň ukazuje, že film jako médium může pomoct reflektovat složité společenské a environmentální vztahy, aniž by je přímo zobrazoval.

 

Video bude v galerii představeno 19. června v 18:00, v 18:30 proběhne moderovaná diskuze s Mayou Schweizer, kterou povede francouzská historička umění a hlavní kurátorka Kunsthalle Praha, Christelle Havranek. The Starfish bude ve Fotograf Zone k vidění do 18. září.

 

Maya Schweizer žije a pracuje v Berlíně. Její tvorba byla představena na samostatných výstavách v Ortloff, Lipsko (2024), Židovském muzeu v Berlíně (2023), v Deutscher Künstlerbund e. V., Berlín (2023), na Loopu v Barceloně, Španělsko (2023), v ASPN Lipsko (2022), ve Villa Stuck v Mnichově (2020) a ve Spaziosiena v Sieně, Itálie (2019), a na dalších místech. Zúčastnila se také řady skupinových výstav, mimo jiné Dazugehören! Belonging! v Kunsthaus Dresden (2024), Nature. Sound. Memory v Kunsthaus Baselland, Švýcarsko (2023), Basel Social Club, Basilej, Švýcarsko (2023), Roma, a Portrait v muzeu Palazzo delle Esposizioni v Římě, Itálie (2023), Facing New Challenges v Heidelberger Kunstverein (2022), On the Quiet v Salzburger Kunstverein (2022), stejně jako Manifesta 13 v Marseille, Francie (2020) a Today’s Yesterday na 1. bienále v Anrenu, Čína (2017), abychom jmenovali alespoň několik příkladů z posledních let. Její filmy byly rovněž uvedeny na festivalech, například v sekci Forum Expanded na Berlinale – Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně v letech 2022 a 2017. Maya Schweizer za svou práci získala řadu ocenění a stipendií, naposledy cenu Nadace Günthera Peilla, Düren (2024–2026), Cenu za umění Dagesh (2023) a Cenu HAP Grieshabera od VG Bild-Kunst (2022).