Pole 01, 2020, geotextilie šitá šicím strojem, 110 × 130 cm

Dominanta umělecké tvorby Miroslavy Klesalové stojí na tématu osobní, doslova šité paměti životních osudů několika generací vlastní rodiny. Nahlédneme-li do projektu hlouběji, otevírá se široká škála zásadních otázek dotýkajících se proměn etiky k životnímu prostředí, geopolitiky a technologií a jejich dopadů na životní styl, osudy lidí i zanikající tradice. Výstava Dotek stroje v šitém poli reflektuje souvislosti a interakce jednotlivých otázek života na venkově skrze historický vývoj vlastnictví půdy v Čechách, prošívající se do rodinných osudů z generace na generaci. Životní styl mnoha rodin byl tehdy postaven na obhospodařování vlastního, více či méně skromného kousku pozemku, rodinného zlata, zajišťujícího rodině přirozenou, relativní soběstačnost a svobodu.

 

Šicím strojem doslova všívá doteky i těžkou práci svých předků na konkrétním vytyčeném poli. Do materie černé netkané geotextilie všívá a zhmotňuje absenci současného přímého dotyku, když s šicím strojem experimentuje a metaforicky aplikuje současné mechanizované přístupy obhospodařování krajiny. Demonstruje tak, jak silně dnes vnímáme odcizený vztah ke krajině. Dominuje technika, přesnost, racionalita a vrstvení, ale i redukce a destrukce hmatatelné stopy lidské práce. Minimalistické pojetí složitého tématu Mirka akcentuje jemnou šitou kresbou umocňující její potřebu komunikace. Výstavu šitých lidských otisků v krajině geotextílií doplňují minimalistické lavírované a tušové kresby přírodních zátiší, které zdůrazňují specifický význam krajiny pro člověka a vykreslují hluboce intimní, avšak výrazný způsob vnímání křehkosti reality. 

 

Miroslava Klesalová (*1985) je absolventkou pražské Akademie výtvarných umění (2020). Studovala v ateliéru Textilní tvorby na Vysoké škole uměleckoprůmyslové u Jitky Škopové (2014–2016) a v ateliéru Grafika 1 u Dalibora Smutného (2016–2020). Inspirací jí jsou umělci jako jsou Jiří Mědílek, Jiří John, Josef Hampl, Antonín Kybal nebo Olga Karlíková, kteří krajinu a pobývání v ní ztvárňují svými vlastními osobitými přístupy.

 

kurátorka: Pavlína Vogelová