Myslet filmem II: Obraz kontra zvuk
![](https://snappycdn.net/artmap/_r3NNxBzsxJUrgLOmcK2xtNGLTenMSsZdaOBN96pYz0/fill/760/562/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjMvMTEvQ09BR1VMQXRpdHVsMi5qcGc.jpg)
Ve druhém pokračování cyklu se zaměříme na vztah němého a zvukového filmu. Filmová zkušenost je a vždy byla audio-vizuální. Dokonce i v dobách rané kinematografie byl zvuk úplně všude: živý hudební doprovod, hlas komentátora, hukot publika, chrčení promítačky. Co kdybychom však obrazovou a zvukovou složku přece jen zkusili osamostatnit? Téma otevřeme prostřednictvím prací Ondřeje Vavrečky a Sary Pinheiro. Zatímco Pinheiro se věnuje převážně zvukovému designu, Vavrečka je režisér a střihač operující hlavně s fotochemickým filmem. Střet sonické kompozice s němým filmem ukáže, jak se vyrovnáváme s přítomností pouze jedné z určujících složek filmu, ale i s absencí té druhé.
Coagula, Ondřej Vavrečka, 2005–2007, 16 min
SLAM, Sara Pinheiro, 2023, 17 min
![](https://snappycdn.net/artmap/_r3NNxBzsxJUrgLOmcK2xtNGLTenMSsZdaOBN96pYz0/fill/760/562/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjMvMTEvQ09BR1VMQXRpdHVsMi5qcGc.jpg)