Noise Calypsos, Jiří Suchánek
vstupné 80,- Kč (studenti 60,- Kč)
Dva živé synestetické audiovizuály. Projekt Noise Calypsos Guye van Belle a Michala Kindernaye je procesuální dílo – živá syntéza obrazu a zvuku, která s každou následující reprízou rozkládá a znovu interpretuje provedení předchozí. Hudební forma kalypsa pochází ze západní Indie, kde otroci na Trinidadských galejích nesměli během práce mluvit – místo toho tedy zpívali. První nahrávky pochází z roku 1912 (Lovey's Orchestra). Původními texty nápěvů byly lokální události a klepy, komentáře k aktuálním událostem a politické scéně. Po II. světové válce se kalypsa proměnila pod vlivem USA, a to směrem k tanečním rytmům a orchestrálnímu provedení. Zpěváci kalypsa se stali uznávanými osobnostmi jak lokálně, tak v mezinárodním měřítku. Mezi nejslavnější patřili v 50. letech 20. století Houdini, Atilla the Hun, Lord Superior a další. Představení Noise Calypsos se pokouší přenést rytmické vzorce a živou energii kalypsa do počítačové syntézy obrazu a zvuku.
Jiří Suchánek, mj. polovina zaniklého dua Mateřídouška, se zabývá interaktivitou, enviromentem, světlem a zvukem. Ve ScreenLabu představuje nový autorský projekt rozvíjející předchozí realizace zvukového a diodového objektu Medůza, který umístil v rámci projektu Sonicave mj. v jeskyni Výpustek.
Pohyb, statika, (ne)přítomnost, vztah, iluze, hloubka, vakuum, trajektorie, kolize, dynamika, systém. Převážně elektronické instalace umísťuji často v přírodě a zvláštních prostorách, které se stávají čitelnou, významovou součástí práce. Hudbu chápu synesteticky : tvořím tak dlouho, dokud audio není video a video není prostor. Při vývoji instalací řeším dlouhodobé téma: vztah člověk – stroj. A to ve různých ambivalentních vztazích. Paradoxy: diktatura digitálního řádu vs svoboda pomocí stroje (strojů). Kde se děje současně upgrade-downgrade? Na jakých úrovních? Jak nastavit soužití s technologiemi tak, aby nás časem netyranizovaly? Operační systém (program) jako nástroj kolektivního designování způsobu myšlení? (Nevědomé) tvoření mentálních šablon programátory a jejich široké aplikování ve společnosti uživatelů. Nutnost uchování zpětné vazby! Jako katalyzátor technologických (r)evolucí vidím přírodu a její rytmus. atd. (JS)
Jiří Suchánek(1979) vystudoval ateliér video na Favu (Keiko Sei, Peter Ronai). Během studia se především jako VJ (Aurakamera, Vision) zabýval vztahem obrazu a zvuku. V roce 2005 založil duo Mateřídouška, kde vytváří hudbu a animuje kresby Terezy Damcové. Poslední dobou se odklonil od videa i Vjingu a věnuje se převážně zvukové tvorbě. Hledá způsoby synchronizace zvuku a světla, které se stává jeho jediným vizuálním prvkem. Zabývá se tvrobou netradičních interfaců, experimentováním se senzory a programováním (MAX/Msp) v hudební tvorbě. Byl na stážích v mezinárodních centrech STEIM a TIMET. Vytváří interaktivní zvukově-světelné instalace pro netradiční, převážně přírodní prostory a zkoumá tak trvanlivost elektronických médií v těžkých klimatických podmínkách. Je asistentem kabinetu Audio na brněnské Favu.