Digitální vizuální média, podobně jako předchozí média analogová, vytváří síť vzájemně propojených a pevně podmíněných technologií. Ty jsou chápány jako univerzální standard pro produkci, šíření a prohlížení obrazu. Přednáška se bude zabývat jejich specifickým estetickým dopadem, jakožto vyústěním sociálních, politických a ekonomických východisek globalizace 21. století. Uvede práce vizuálních umělců, kteří s pomocí proměn takovýchto kontrolních mechanismů vytváří nové vize temporality.

Pořádá FAMU – Centrum audiovizuálních studií jako součást projektu OpenEye14.

Sean Cubitt (1953) je britský teoretik a historik mediálního umění a filmových studií. Věnuje se problematice vztahů mezi současnou technologickou civilizací a přírodním prostředím, zdánlivou nehmotností digitálních médií a jejich vlivy na přírodní systémy a tím i na politické a společenské procesy. Zaměřuje na přezkoumávání konceptů modernismu a moderní filosofie prostřednictvím vlivu a genealogie digitálních technologií a procesů globalizace, rekonceptualizací filmové historie a médií. Analyzuje je například prostřednictvím fenoménu speciálních efektů, symptomem hyperindividualismu a komodit, mediace, posthumanismem, vývoje filmového zvuku, ekologií digitálních médií, dějinami filmového plátna a proměnami konceptu světla. Je autorem řady článků a publikací například úspěšný The Cinema Effect, je spolueditorem sborníku Relive: Media Art Histories, vydanými MIT Press. V roce 1979 absolvoval studium anglické literatury na Queens’ College v Cambridge později se začal zajímat hlavně o malířství, fotografii a elektronická média. Na montrealské McGill University se zabýval filmovou teorii z okruhu tzv. screen study a francouzským poststrukturalismem. Jeho články se od osmdesátých a devadesátých let objevují v prestižních časopisech o filmu, moderním umění a kultuře (Screen, Wide Angle, Third Text, Leonardo Journal, Theory, Culture and Society). V letech 1989 až 2000 působil jako profesor v oboru mediálních a kulturních studií na John Moores University v Liverpoolu. Roku 2001 přesídlil na Nový Zéland, kde působil jako profesor screen studies na University of Waikato v Hamitonu. V současnosti působí na prestižní londýnské Goldsmith College a věnuje se intenzivní přednáškové činnosti po celém světě. Cubittovy aktivity se neomezují pouze na akademický výzkum, ale angažuje se v řadě projektů z oblastech alternativního žurnalismu, vzdělání, výstav výtvarného umění a mediálního aktivismu. Cubittův styl psaní a přemýšlení se vyznačuje odvážnými asociacemi, mnohovrstevnatou kompozicí a širokým záběrem (historickým, geografickým, transdisciplinárním). Současně je jeho práce sjednocována politickým, etickým i estetickým názorem.