Petr Veselý, Nůž v kredenci, Malířům zátiší, 2020–21, sololit na rámu, akryl, nůž, 78,5 × 49 × 22 cm

Petr Veselý – Nůž v kredenci

Fait Gallery

Kurátorka: Barbora Kundračíková

Petr Veselý zachází se slovem stejně přirozeně jako s obrazem. Obojí odvíjí od průsečíku viděné/řečené, dotýkané/myšlené. Zdánlivou lehkost spojení přitom vyvažuje tíže hmotného, ke které se vždy vrací a v níž svou práci ustavuje. Pokud je tvůrčí proces chápán jako ten, při němž je význam vrstven, je jeho tvorba ztělesněným paradoxem, dokladem radikálního ubírání. Ukazuje přitom, že omezená pozice pozorovatele nemusí znamenat stejně omezenou prezentaci věci, tím spíše její nepochopení.

Výstava představuje aktuální tvorbu brněnského malíře, básníka, pedagoga, kurátora a autora řady rozhlasových scénářů. Zasazuje ji však do kontextu jeho celoživotní působnosti a poukazuje na konstanty, které jsou jí vlastní.

 

David Možný – Blink of an Eye

Fait Gallery MEM

Kurátor: Pavel Švec

Umanutě precizní zpracování s akcentem na detail. Důraz na přímou, smyslovou zkušenost a až fyzické působení na diváka. Kontinuálně rozvíjený sugestivní rukopis, inspirovaný spíše osobní fascinací než zájmem o aktuální trendy současného umění. Spektakulárním způsobem sdílené pochybnosti o zřetelnosti hranic mezi skutečností a iluzí, mezi strojovými algoritmy virtuálního prostředí a fluidní realitou, kterou jsme obklopeni mimo dosah monitorů a displejů svých chytrých zařízení. To jsou stěžejní atributy tvorby Davida Možného, umělce, který se etabloval především jako autor digitálně animovaných videí a videoinstalací.

 

Kristián Németh – Warm Greetings

Fait Gallery PREVIEW

Kurátor: Michal Stolárik

Samostatná výstava Warm Greetings představuje aktuální směřování tvorby slovenského vizuálního umělce Kristiána Németha (*1983), kterou charakterizuje přirozené spojení intimních témat a univerzálního obsahu. Autor se nebojí institucionální kritiky, kterou kamufluje symbolickým výtvarným jazykem inspirovaným a vyňatým z běžné reality. V projektu Warm Greetings se zaobírá tematikou nadřazené moci, neovlivnitelnými externími zásahy, společenskými normami, tlakem a očekáváními působícími na jednotlivce či kolektiv v současném světě. Formou minimalistických fyzických gest a zásahů vytváří – v kompozičně a dynamicky vyváženém výstavním environmentu – artefakty rozvíjející vokabulář osobní symboliky.

Výstavní projekt z veřejných zdrojů podpořil Fond na podporu umenia.