Pozvánka na výstavu

Dílo Venduly Chalánkové nepostrádá vtip a humor. Je to jeho základní součást, přímý nositel významu i význam samotný. Často velmi černý a cynický, nejde však o legraci

za každou cenu. Obsah není vyměněný za samonosnou pointu a sdělení zůstává základním prvkem, ze kterého vše vychází. Námětem tvorby je okolní dění, konzumní společnost a především umělkyně samotná. Osobní život Chalánkové je přímo propojený s jejím dílem. Divákovi jsou předávány jednotlivé výjevy skrze různá média. Všední situace plné trapnosti a okamžiků, které zná každý ze svého okolí, představuje skrze komiksové stripy, jejichž vtipnost vychází z důvěrnosti dané situace. Právě trapnost posunutá až

na okraj výbuchu smíchu se objevuje také v jejích instalacích a performancích.

Svět konzumu a spotřeby je dalším stálým zdrojem inspirace. Symboly, které nás neustále obklopují, bere vizuální umělkyně do svých rukou a vypouští je zpět do světa v podobě uměleckých artefaktů. Například jako závěsná plátna, ze kterých se skládá Série elektro- spotřebičů nebo Obrazy oblečení.

Technikou, která je pro Chalánkovou ale nejvíce typická, je výšivka. V roce 2004 vznikla její série vyšitých sms zpráv. Obrazy dnes již zastaralých displejů mobilů prezentují pomíjivé vzkazy. Vyšité jsou také ilustrace v autorských knihách O Červené Karkulce

a O perníkové chaloupce. Nafocené i reálné výjevy z různorodých textilií originálním způsobem pojímají klasické příběhy pro děti.

Vendula Chalánková stojí rovněž za autorskou značkou s názvem "Zvrhlý vkus“, kterou založila v roce 2003. Pod tímto označením vznikají designové, převážně šité, produkty, jejichž námětem jsou zvířátka, lidé a bytosti ze světa pohádek.

Graficky zpracovala pexeso pro vilu Dušana Jurkoviče. Obrázky dvojic vycházející

ze stylizovaných prvků lidového umění jsou ve stejných základních barvách, jakých užil architekt ve svém domě. Krabička na kartičky má podobu vily samotné. Krom digitálních

a počítačových realizací je Chalánková také autorkou projektů reagujících na konkrétní prostor. K posledním patří židle pro kavárnu Morgal, jež byla v červnu 2014 otevřena v prostorách bývalé zákristie v Místodržitelském paláci v Brně.

 

Pro Galerii města Blanska vytvořila větší prostorové objekty, které vznikly během blanského plenéru bezprostředně před aktuální výstavou.

Michaela Banzetová