Přemysl Procházka, Airplane (detail), 2020 acrylic on carbon, 90 x 60 cm

Téma Přemysla Procházky by se dalo sumarizovat jako „malba o malbě“. Přesto či právě proto se naprostá většina jeho obrazů vymyká konvenční představě o klasickém závěsném obrazu. Někde jsou to nezvyklé použité materiály, a to jak podkladu, tak „barev“. Jindy zas bývají neobvyklé formáty obrazů, postup malby či přidané funkce obrazu. Procházka zkrátka bere do hry zdánlivě banální otázky „co a jak namalovat“ a „čím to namalovat na co“. Maskovány v naivizující stylizaci se Procházkovy obrazy mohou na první pohled zdát jako legrace, jaké provozují „malující herci a herečky“. To je však poťouchlá past, kam Procházka diváka směřuje, aby jej ukolébaného domnělou nadřazeností nad autorem následně nachytal například otázkou, co plyne ze skutečnosti, když na obraze Ropovod namaloval „ropu na ropu ropou“. Zdánlivě formalistní či spíše technologický problém malby získává hned v druhém plánu potenciál nekonečně se větvící řeky významů. A především naivní jsme byly my, co jsme umělecké dílo, Procházkův obraz, nedokázali identifikovat jako produkt ropného průmyslu a interpretovat třeba jako aktuální verzi barokního symbolu Vanitas. Není náhodou, že jedním z nejnebezpečnějších protivníků komiksového Batmana je zločinec přezdívaný Riddler (Hádankář), který je posedlý hádankami a rébusy všeho druhu. Přestože nemá žádnou superschopnost je smrtelně nebezpečný a na místě činu vždy nechává nějakou stopu v podobě hádanky. Obrazy Přemysla Procházky vás rozhodně o život nepřipraví, ale i tak si na ně dávejte dobrý pozor.    

 

Ondřej Chrobák