Radim Hanke – Podobenství o figuře

Radim Hanke, Ofélie, 2006, pryskyřice, ocel, 100 × 100 cm
Retrospektivní výstava Podobenství o figuře představuje dílo Radima Hankeho ve složité provázanosti všech jeho tvůrčích oblastí, které se soustavně rozestupují mezi realitu a abstrahování. Figura pro něj přitom zůstává jedním ze základních uměleckých prostředků. Zastupuje základní zdroj identity, ale také zkušeností a prožitků, které nezřídka vychází z osobní roviny a zároveň ji překračují směrem k obecnějšímu poselství.
Radim Hanke (*1963) se na výtvarné scéně pohybuje od 80. let, kdy vystudoval sochařství na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a následně se usadil ve Zlíně. Věnuje se nejen volné sochařské tvorbě, kterou rozvíjí v kontextu s dalšími médii, zejména kresbou, ale má za sebou i řadu výjimečných monumentálních realizací ve veřejném prostoru – mimo jiné ve Zlíně pomník T. Bati a J. A. Bati (2007–2010) a sochu E. Zátopka (2014), ve Vyškově Pomník obětem první světové války (2017–2018) a Pomník nenarozeným dětem (2023), v Otrokovicích Pomník J. A. Bati (2022) nebo nejnověji v Brně sochu Marie Restituty Kafkové (2025). Hanke patří do okruhu nejvýraznějších českých sochařů současnosti, mezi kterými se vyhraňuje pevným ukotvením ve figurálním projevu.

Radim Hanke, Ofélie, 2006, pryskyřice, ocel, 100 × 100 cm

Radim Hanke, Pod peřinou, 2012, bronz, 28 × 16,5 × 11 cm