Pod nejnáročnějšími vydavatelskými počiny posledních tří dekád z oboru dějin umění je podepsán Martin Souček a jeho nakladatelství Arbor vitae. Stejně jako sbíral ceny v soutěži Nejkrásnější kniha roku za typografickou a polygrafickou úroveň vydávaných titulů, rozvíjel také svou soukromou sbírku výtvarného umění. Právě ze Součkovy sbírky knih a výtvarných děl vznikla výstava Revelatio jako pocta k loňským šedesátinám tohoto nakladatele, sběratele a básníka. Po premiéře v Chebu a pokračování v Náchodě, kde se nakladatelství na začátku 90. let zrodilo, se výstava stěhuje do Muzea umění Olomouc.

 

Tohle zatím poslední zastavení není náhodné – nakladatelství Arbor vitae se v minulosti svými knihami podílelo na řadě zásadních projektů, které se v Olomouci během uplynulých dvaceti let konaly. Reprezentativní publikace vznikly například k výstavám Tajemné dálky. Symbolismus v českých zemích 1880–1914 (2014) nebo Rozlomená doba 1908–1928. Avantgardy ve střední Evropě (2018). „Bráním se tomu vydávat katalogy. Vždy chci, aby výsledkem spolupráce byla kniha, která výstavu přežije. Moc si přeji, aby naše publikace byly chybějícím střípkem do mozaiky dějin umění a měly obecnou platnost,“ říká Martin Souček.

 

On sám disponuje něčím jako absolutním sluchem pro médium knihy. V nakladatelství Arbor vitae vycházejí nejen krásné a náročné, ale i přelomové knihy. Patří k nim publikace věnovaná českým Němcům Mladí lvi v kleci (2013), monumentální Dějiny umění v českých zemích 800–2000 (2017), vydané ve spolupráci s Ústavem dějin umění ČAV, Konec avantgardy (2011) mapující české umění od mnichovské dohody ke komunistickému převratu a v nedávné době i Tak blízko, tak daleko (2023), která na ni navazuje obdobím 50. let. Návštěvníci spatří také aktuální produkci nakladatelství, mezi niž patří například Pražská antroposofická moderna 1907–1953 nebo letos vydaná publikace o českém výtvarníkovi Vojtěchu Preissigovi.

 

Výstava také nabízí průřez sbírkou knih, která dokládá Součkovu bibliofilskou vášeň. „Sbírám knihy, či přesněji knihy sbírají mne, téměř 45 let. V malém řezu knihovnou najdete vedle bibliofilií i skromné, ale velmi vzácné tisky zapomenutých básníků, grafická alba a v neposlední řadě i ručně psané a ilustrované modlitební knížky,“ popisuje Martin Souček. „Co vím naprosto jistě je, že bez knihovny bych nebyl sběratelem umění ani nakladatelem.“

 

Výstava představuje osobnosti, s nimiž se vydavatel dostal do blízkého kontaktu při přípravě katalogů a monografií (Rudolf Dzurko, Marie Blabolilová, Jan Hísek), ale také okruhy korespondující s knihami Arbor vitae. Jednak je to symbolismus (za zmínku stojí dva mimořádné rané obrazy Alfonse Muchy z jeho francouzského období), umění českých Němců, surrealismus nebo art brut.

 

V Olomouci čeká návštěvníky díky větším expozičním prostorům rozšíření všech kapitol výstavy. Některé aspekty jsou navíc napojeny na zdejší výtvarné milieu. „Například bude posílen oddíl art brut, které zde má díky kurátorce Anežce Šimkové dlouhou výstavní tradici. Podílela se například na dalším klíčovém společném projektu Art brut v českých zemích. Mediumici, solitéři, psychotici (2008),“ uvedl autor výstavy Marcel Fišer, ředitel Galerie výtvarného umění v Chebu.

 

A ještě jedna drobná, ale velmi zajímavá novinka bude v Muzeu umění oproti předchozím výstavám – beninské bronzy. Unikátní plastiky vymykající se svým materiálem i reprezentativní funkcí z kmenového umění zbytku Afriky.

 

Memoárově pojatá doprovodná kniha k výstavě obsahuje vzpomínky Martina Součka, příspěvky řady jeho přátel a také množství dokumentárních fotografií. Řadu z nich, připomínající Součkovo tuskulum v Řevnicích u Prahy, zaplněné v malebném tvůrčím chaosu uměním a knihami, vytvořil právě k této příležitosti dlouhodobý spolupracovník nakladatelství grafik Jan Havel. Ten dal také knize podobu a kongeniálně se v ní napojil na charismatickou osobnost jejího protagonisty.

 

autor a kurátor: Marcel Fišer

odborná spolupráce: David Voda, Anežka Šimková

produkce výstavy: Olga Š. Staníková

překlad: Jodie Hruby, Zuzana Henešová

grafické řešení: Petr Šmalec

prostorové řešení: Marcel Fišer, Michal Soukup, David Voda

instalace: Vlastimil Sedláček, Filip Šindelář, Radka Žáková

doprovodné programy: David Hrbek, Denisa Tessenyi

zápůjčky exponátů: Martin Souček, Arbor vitae