Robert Gabris – Insectopia
![](https://snappycdn.net/artmap/BPegY1W66AR-JOSx3wbtx4t1AM91jmfUD81arpqweqk/fill/960/1535/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjIvMDgvNC0yMTB4MzM2LS5qcGc.jpg)
Těžištěm Insectopie je umělcovo vlastní tělo, prostřednictvím kterého zaznamenává prožitek dehumanizace na základě své romské a queer identity. Umělcovo tělo omotané provazy a doplněné bambusovými tyčemi připomíná zvětšený hmyz v entomologické sbírce nebo exponát v antropologickém muzeu. Toto napětí mezi lidským a nelidským je ještě vystupňované v sérii kreseb na hedvábí vytvořených pomocí otisků částí autorova těla, jako jsou ruce, prsty, uši a genitálie, a v sérii tělesných akcí, v nichž Gabris zkoumá „nelidská gesta“ s pomocí „hmyzích“ rekvizit.
V rámci výstavy Insectopia spojuje Robert Gabris všechny tyto komponenty do příběhu dvojí marginalizace: zkušenosti příslušníka sexuální menšiny a zároveň etnické skupiny odmítané značnou částí majority. Zároveň však autor tuto pozici performativně přetavuje v gesto odporu vůči odlidšťující rasistické a homofobní perspektivě. Své tělo chápe jako proměnlivé a fluidní a skrze tuto tekutost se vzpírá taxonomické příslušnosti, jež mu je přidělena v systému stojícím na předsudcích.
![](https://snappycdn.net/artmap/BPegY1W66AR-JOSx3wbtx4t1AM91jmfUD81arpqweqk/fill/960/1535/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjIvMDgvNC0yMTB4MzM2LS5qcGc.jpg)