Spořič obrazovky stále patří k základní softwarové výbavě všech počítačů, i když jeho praktický účel (ochrana obrazovky před poškozením) se již s moderními monitory zcela vytratil. V historii pro toto specifické médium vznikala celá řada fascinujících uměleckých projektů –⁠ spořičů jako uměleckých děl –⁠ které byly předmětem několika výstav od roku 2000 do současnosti. Výstava Screensaver as a Unique and Shocking Artform je modifikovanou reiterací těchto historických výstavních realizací.

 

kurátoři: ScreenSaverGallery

 

Výstava vznikla ve spolupráci ScreenSaverGallery & XY & PAF. Vychází z dlouhodobého výzkumu a souvisí s mezinárodním sympoziem Art of the Screensaver, které se bude konat v rámci příští PAF Olomouc (Přehlídky filmové animace a současného umění, www.pifpaf.cz), a s publikací The Art of Screensaver (PAF & FaVU, 2020–22).

 

————————————————————————————————————–

Galerie XY

Klíčová část výstavy situovaná v nadzemním patře svým návštěvníkům připomene zřejmě vůbec první prezentaci uměleckých spořičů obrazovky v umělecké instituci – výstavu Refresh: The Art of Screensaver z roku 2000. Protože většina prezentovaných děl (včetně webové stránky výstavy) již není v současnosti funkční, uchýlili jsme se ve spolupráci s PAF a ScreenSaverGallery v rámci projektu New Media Museums olomouckého Muzea umění k jejich rekonstrukci. Ta byla možná jen díky vstřícnosti autorky tehdejší webové stránky výstavy, internetové umělkyně Yael Kanarek, která ve svém archivu nalezla stále funkční CD s původními soubory k výstavě (rovněž vystaveno).

 

Ty spořiče obrazovky, jež již nebylo přes veškerou snahu možné rekonstruovat, jsme se rozhodli s vědomím jejich autorů vystavit pomocí strategie, která odkazuje k jiné významné výstavě digitálního umění Written in Stone: A net.art Archaeology. Šlo o výstavu net.artu, kterou v roce 2003 připravil kurátor Per Platou pro Muzeum současného umění v Oslu. Jeho výstavní strategie velmi originálně (a celkem úspěšně) vyřešila problém, jak prezentovat nehmotné, interaktivní a rychle zastarávající webové dílo ve fyzickém prostoru.

 

Celkem jsou v této části výstavy kromě archivního materiálu a dobové dokumentace prezentována díla následujících, dnes často velmi známých umělců, kteří se proslavili v jiných výtvarných kontextech (než jako „autoři spořiče obrazovky“): Francis Alÿs, James Buckhouse, C5, Patty Chang, Content Provider, Miriam Dym, Entropy8Zuper!, Chris Finley, Alexander Galloway, Peter Halley, Jenny Holzer, Yael Kanarek, Tarikh Korula, Glenn Ligon, Greg Lynn, Greg Niemeyer, Paul Pfeiffer, Matthew Ritchie, Mick & Ted Skolnick, Scott Snibbe, PK Steffen, Jason Spingarn-Koff. Autorem koncepce výstavy je umělec James Buckhouse.

 

Fyzická výstava v Galerii XY má také svůj on-line spin-off v galerii současného umění v počítačových spořičích obrazovky ScreenSaverGallery, která se soustředí pouze na spořiče obrazovky z výstavy Refresh: The Art of Screensaver, a poběží do 15. února 2022. Více na screensaver.gallery

 

————————————————————————————————————–

Galerie XY-1

I. Interaktivní archivy

Z výtvarného kontextu se v desátých letech 21. století zrodily nezávisle na sobě dvě specializované galerie současného digitálního umění ve spořičích obrazovek: Idle Screenings (2012–2015) a ScreenSaverGallery (2013–dosud), které vycházejí z odlišných pohnutek a ilustrují také dva odlišné přístupy k tomuto médiu. Přesto stojí částečně na společném základě – jejich autory jsou internetoví umělci, a obě galerie původně vznikly (v přibližně stejné době) jako netartová díla.

 

Na počítačích ve spodním patře galerie mohou diváci procházet archiv uměleckých děl (spořičů obrazovky) prezentovaných v těchto galeriích, a podle libosti si individuální výstavy spustit a prohlédnout. Galerii ScreenSaverGallery si můžete nainstalovat na webové adrese screensaver.gallery; aktuálně v ní pro bíhá spin-off výstavy v Galerii XY, a sice rekonstruované spořiče z výstavy Refresh: The Art of the Screen Saver. 

 

Výstavní program ScreenSaverGallery se zaměřuje na současné projevy digitálního umění, net art, digital art, software art, video art, gify, performance v digitálním prostředí, code art, video, audio atd. Výstavy jsou koncipovány jako site-specific, aktivně operující s prostorem počítačové obrazovky a kontextem screen saveru. Kombinuje původní tvorbu vzniklou specificky pro výstavu s náročnějšími kurátorskými projekty. Po prvotním stažení aplikace ScreenSaverGallery se již vždy výstavní program ve vašem spořiči aktualizuje automaticky.

 

II. Tablety s dokumentačními a promo materiály nedávných výstav a projektů

Pro výstavní síně holandského muzea Het Nieuwe Instituut v Rotterdamu připravil v roce 2017 známý digitální umělec Rafaël Rozendaal rozsáhlou výstavu klasických spořičů obrazovek Sleep Mode. The Art of the Screensaver.

 

Bezprecedentním a odvážným projektem jsou dva komerční produkty virtuální reality od losangeleského studia FLOAT LAND Screensavers VR 1.0 a Screensavers VR 2.0 and Evening Dreams (oba uvedeny na trh v průběhu roku 2019). Jejich uživatelé se mohou ocitnout uvnitř všeobklopujících kanonických spořičů obrazovek z 90. a nultých let – a ztratit se přitom v četbě odborných studií o spořičích obrazovek z pera kapacit jako Joanne McNeil, D. S. Chun, Steve F. Anderson, Mark Amerika, Bill Stewart ad. V současnosti se eseje připravují i ke knižnímu vydání.

 

Online výstava screensaver watching you proběhla v roce 2020 na webové stránce online galerie Off Site Project. Výběr děl i design webové stránky byl inspirován odkazem spořičů obrazovek i strašidelností našich digitálních zařízení a toho, co leží za povrchem obrazovky.

 

Výstava Apocalyptic Screensavers proběhla v roce 2020 v newyorském Queensu, v menší umělecké galerii s názvem 5-50. Prezentovala videa a tisky amerických digitálních umělců Seana Caponeho, Justina Wooda, Yoshiho Sodeoky a skupiny LoVid. Místo oficiální dokumentaci je k dispozici pouze walk-through video z vernisážového večera, neboť výstava byla předčasně uzavřena kvůli Covidu. Téma spořiče – jako jakési algoritmické tapety na digitální obrazovce – je využito k oslavení půvabu čisté dekorativnosti, až nestoudné radosti z výtvarného procesu, a fantasmagorických a hypnotických prostředí, objevujících se na počítačové obrazovce, kterou v současnosti obýváme (tedy kontrapunkt k tapetám interiérovým, či nástěnným malbám).

 

III. Projekce s dobovými spořiči obrazovek

Svůj vrchol screensavery prožívaly v 90. letech, v době, kdy byla funkce šetřičů obrazovky především praktická, byli tvůrci obrazové složky screensaverů programátoři. Výběr z největší klasiky připomíná pětici šetřičů obrazovky pro Windows – Mystify, Starfield, Maze, 3D Pipe a 3D text.