Kyjovský kroj, který bude předmětem programu, byl zhotoven v roce 2025 mistrem Martinem Novosádem, uznávaným odborníkem na kyjovskou krojovou tradici. Tento kroj byl ušit na míru Johaně Merta. Sama jej však nikdy neoblékne – necítí se na to. Kyjovský kroj je vnímán jako kulturní dědictví české identity. Nese v sobě nejen historickou hodnotu, ale i symbolickou tíhu.

 

Johana Merta se rozhodla nabídnout kroj k vyzkoušení ukrajinským ženám jako gesto přijetí a zároveň jako způsob, jak upozornit na kostýmovost identity. Kroj si však může vyzkoušet každý, kdo se rozhodne vstoupit do výstavy. Samotným oblékáním budou provázet Sonya Darrow a Zuzana Kantorová.

 

Sonya Darrow je umělkyně, performerka a výzkumnice folkloru pocházející z americké Iowy. Ve své tvorbě se zaměřuje na lidové tradice, nošení krojů a otázky kulturní identity. Zkoumá, jak se dědictví proměňuje v současném kontextu a jak ovlivňuje utváření osobní i kolektivní identity. Dlouhodobě spolupracuje s Nadací Veronica, s níž organizuje burzy krojů z regionu Podluží. Je spoluzakladatelkou iniciativy Folklor is not dead, v jejímž rámci pořádá komunitní workshopy zaměřené na obnovu a oživení lidového oděvu. Věnuje se také péči o „ošumělé“ kroje, které nejen opravuje, ale znovu uvádí do života v nových performativních i společenských kontextech.

 

Zuzana Kantorová je aktivistka a performerka zaměřená na témata marginalizovaných skupin a různé podoby diskriminace. Ve své umělecké praxi klade důraz na rovnost, nehierarchii a principy nerůstu. Aktivně vystupuje proti útlaku a diskriminaci subalterních skupin a prosazuje vizi společnosti založené na respektu k etnické i genderové rozmanitosti, kterou vnímá jako klíčový prvek zdravé a spravedlivé společnosti. Dlouhodobě se věnuje hraničním oblastem angažovaného performativního umění. Vystudovala Tvorbu textu a scénáře na Konzervatoři a VOŠ Jaroslava Ježka a dále Fakultu humanitních studií Univerzity Karlovy, kde se specializovala na environmentální sociologii a mezinárodní humanitární právo.