zveme srdečně na pásmo krátkých filmů Woodyho Vašulky z let 1961–1964, připravené NFA.

Special screening of the early documentary films by Woody Vasulka, produced by National Film Archive for the occassion of Woody 80th birthday and Steina´s 77 birthday.

program:
Svatá Jana / r. Elo Havetta / 1963 / 7 min.
Šest otázek pro Jana Wericha / r. Dušan Hanák / 1964 / 14 min.
Ve dvě odpoledne / r. Bohuslav Vašulka / 1961/62 / 7 min.
Záchytná stanice / r. Bohuslav Vašulka / 1963 / 6 min.
Velrybářská stanice / r. Bohuslav Vašulka / 1964 / 9 min.
Sezóna v Seydisfjördur / r. Bohuslav Vašulka / 1964 / 11 min.
U pana Čapka / r. Bohuslav Vašulka / 1964 / 6 min.
Odjezd branců / r. Bohuslav Vašulka / 1964 / 6 min.
Předměstí / r. Bohuslav Vašulka / 1964 / 10 min.
celkem 76 min. / 35mm

Woody Vasulka, který 20. ledna oslaví 80. narozeniny, patří k spolu se svou ženou Steino k hlavním světovým osobnostem z první generace dějin videoartu a mediálního umění. Před odchodem do USA (1965) natočil Vašulka jako student katedry dokumentu na pražské FAMU několik dokumentárních filmů a podílel se na snímcích Elo Havetty a Dušana Hanáka. Nejstarší z dochovaných vlastních filmů je v Karlových Varech vyznamenaný snímek Ve dvě odpoledne. Zachycuje cestu hudebníka periferií Prahy až do garáže a začátek jazzové zkoušky. "Záchytná stanice" klade důraz především na vztahy mezi záběry, zachycení atmosféry, tvarů a světla. Lesknoucí se koleje, vzdálené procházející postavy a záběry z jedoucího vlaku vévodí Předměstí, filmu o dělnících pracujících na kolejích na periferii. Podobným způsobem jsou zachyceny i snímky U pana Čapka o vetešníkovi od Týnského chrámu a nezaujatě analytický Odjezd branců. Velrybářská stanice a Sezóna v Seydisfjörduru jsou cestopisné snímky z výprav na Island, které Vašulka podnikl se svou ženou Steinou,. Při této příležitosti blahopřejeme také k 77 narozeninám Steiny.

Woody (Bohuslav Vašulka) was born 20. January 1937 in Brno. He studied metallurgy and mechanics at the School of Industrial Engineering in Brno (1952-56) and in 1960 he settled in Prague to study television and film production at the Academy of Performing Arts, also writing poetry and producing short films.

Steina (Steinunn Briem Bjarnadottir) was born 1940 in Reykjavík. Studied languages, and violin and music theory at the conservatory in Prague.

They met in the early 1960s in Prague and 1965 emigrated to New York where Steina worked as a freelance musician, and Woody edited industrial films at Harvey Lloyd Productions. In 1966, at the request of architects Woods and Ramirez, Woody collaborated on developing films designed for a multi-screen environment to be shown in the American Pavilion at Expo 67 in Montreal. Contact with the cinema enabled Woody to experiment with electronic sound and the stroboscopic projection of moving images. Using a 16 mm Pathe camera, he captured images at 360º, projecting them onto different screens to create three-dimensional sound and light environments. He first came into contact with the electronic video work through the exhibition TV as a Creative Medium, which took place in New York in 1969.