Ornament tvoří jeden ze základů všech velkých civilizací. Není to pouze umělecký výzdobný prvek, ale především mimořádně složitá entita, nesoucí v sobě množství informací z mnoha oblastí lidské kultury a psychiky. V ornamentu jsou zakódovány nejrůznější náboženské, filosofické, estetické, ale také emocionální roviny. Proto ornament představuje jeden z univerzálních klíčů k pochopení člověka a jeho údělu na tomto světě. Je vše spojujícím prvkem, volně přecházejícím z jedné kultury do druhé. Sjednocující sílu ornamentu reflektuje také současná prezentace tradičního umění islámské kulturní oblasti a na ni volně navazující výstava současného umění, která klade důraz na různorodě pojaté téma ornamentu a jeho duchovní symboliky. Ornamentální struktury jako východisko rozmanitých formálních přístupů nebo ikonografických témat, jsou zde v mnoha případech také transkulturními symboly, sjednocujícími západní a asijskou, zejména islámskou vizuální tradici.

Tradiční část výstavy je ochutnávkou z rozmanitých kultur jednotlivých zemí. Prostřednictvím obrazů, dekorativních předmětů, keramiky, textilu a tradičních oděvů si můžeme přiblížit zvyky a estetiku účastnících se zemí: Alžírsko, Ázerbájdžán, Egypt, Indonésie, Irák, Írán, Jemen, Kazachstán, Kuvajt, Malajsie, Maroko, Pákistán, Palestina a Turecko.

Současná část výstavy představuje výběr z tvorby výrazných uměleckých osobností střední a mladší generace se zaměřením na symboliku ornamentu a kaligrafického gesta. Ornament zde vystupuje v mnoha různých polohách, od minimalisticky pojatých geometrických kompozic, přes expresivní kaligrafické studie až po vizuálně fascinující florální struktury. Většina ze zúčastněných autorů vědomě čerpá z volných i přímějších inspirací východním, převážně islámským, uměním. Přímé inspirace islámským ornamentem se zřetelně projevují v kompozicích Radany Lencové, vytvořených z recyklovaných materiálů nebo u porcelánových designových objektů Veroniky Selingerové, vycházejících z kombinace západních a tureckých ornamentálních motivů. Objevné propojení islámského a západního ornamentu s jemnou humornou nadsázkou je typické pro figurální grafiky syrského umělce Ismaila Saida. Možnosti klasického ornamentu ve vztahu k současným uměleckým postupům zkoumají kódované geometrické abstrakce Jany Babincové nebo digitální orientální koberce Diany Winklerové. Další důležitou rovinou symboliky ornamentu je jeho propojení se sílou barvy a světla, což dokonale vystihují meditativní díla Milana Housera a Petra Písaříka. Duchovní rozměr geometrických světelných kompozic reflektují také obrazy Patrika Hábla. Ornamentální schémata přecházející do uvolněnosti a dynamiky kaligrafické linie jsou typická pro díla Petra Pastrňáka, opět v mnoha ohledech čerpajícího z východní filosofie a estetiky.

Vystavují umělci: Jana Babincová, Ondřej Boušek, Patrik Hábl, Milan Houser, Radana Lencová, David Medek, Marek Meduna, Petr Pastrňák, Petr Písařík, Ismail Said, Veronika Selingerová, Evžen Šimera, Karel Štědrý, Diana Winklerová, Martina Žílová