Milo Rau, The Moscow Trials, 2014

le peuple qui manque / a people is missing
For a differential government of times (Za diferenciální vládu časů)
živé psaní
kino Ponrepo, Bartolomějská 11, Praha 1, nfa.cz
neděle 11. 10., 17 – 22 h
vstup volný

Živé psaní je speciální formát, kdy pozvaní účastníci přímo reagují psanou formou na sérii promítaných filmů. Kompozici filmů připraví kurátoři le peuple qui manque (chybějící lid). Akce je otevřena veřejnosti. Výběr ze vzniklých textů bude publikován knižně. Akce se zúčastní pozvaní čeští i zahraniční kurátoři, kritici, teoretici, historici, filozofové, spisovatelé a umělci.

Už řadu let jsme svědky demotivujícího diskurzu, který označuje naši dobu jako „zimní léta“, jak je popisuje Félix Guattari: období zamrzání možností. Podle Francoise Hartoga je už od roku 1989 převládajícím způsobem uvažování o dějinách tzv. „prezentismus“, časový řád statické historicity, určený koncem očekávaných obzorů. Jak lze opět rozpohybovat čas a osvobodit se od prezentismu, který je nám v Evropě vnucen? Tento program uvádí filmy zkoumající roli, jakou chronopolitika a další způsoby, jak si představovat budoucnost a nově vymýšlet minulost, musí hrát v procesu společenské proměny. Prostřednictvím konceptů nedávného historiografického obrození se tato „live session event“ (živá společná událost) soustředí na alternativní chápání časovosti tak, jak to navrhují umělci. Jde o překrývající se časové rámce – rozpínavost paměti a spekulaci – které nám pomohou znovu promyslet inscenování Historie (možné, spekulativní, retrospektivní, plánované i znovu prožívané dějiny). Tyto „různé časové nástroje“ oslovují novou politiku zacházení s časem, představují si multi-temporální a prezentismu zbavenou současnost a směřují k rozlišujícímu způsobu vládnutí nad časem, jak jej obhajuje filosof Daniel Innerarity ve své knize Budoucnost a její nepřátelé (The Future and Its Enemies, Stanford University Press, 2012).

Zakladatelé kurátorské platformy le peuple qui manque (chybějící lid) jsou teoretikové a kurátoři Aliocha Imhoff and Kantuta Quirós (žijí v Paříži). Mezi poslední výstavy, které kurátorovali patří: La Frontera nos cruzo, Museo de la Inmigracion, Buenos Aires, 2015; Post-exotim, Newhaven Fort, 2015; Cinéma Permanent in Leiris & Co, Centre Pompidou Metz, 2015; Beyond the Magiciens Effect, Fondation Gulbenkian, Laboratoires d'Aubervilliers, 2015; The Accelerationist Trial, Centre Pompidou, 2014; Geography is used, primarily, to make war, Museo de la Memoria, Bogota, 2014; A Thousand Years of Non Linear History, Centre Pompidou, 2013; Make an effort to remember. Or, failing that, invent., Bétonsalon – Centre d’Art et de Recherche, 2013; Artist as ethnographer, Quai Branly – Centre Pompidou, 2012; What is to be done? art/film/politics, Centre Pompidou, 2010. Nedávno vyšla jimi editovaná publikace Géoesthétique, kolaborativní projekt zaměřený na prostorový obrat v umění (Editions B42, 2014) a Histoires afropolitaines de l’art, dvojčíslo (53-54) časopisu Multitudes (2014). Kantuta Quirós je asistent profesora na l'Ecole Nationale Supérieure d’Architecture v Nantes. Aliocha Imhoff učí na Université Paris 1. V současnosti 2015-2016 jsou na rezidenci v Méthode House v Chicagu (kurátor Guillaume Désanges) – Rebuild Foundation (Theaster Gates).

Živé psaní je pořádáno ve spolupráci s UMPRUM v Praze. 

Souběžné formáty
Are ve spolupráci s uměleckými, kulturními a vzdělávacími institucemi chce rozvíjet program mezinárodních událostí, které jsou navázány na aktuální umělecké projekty převážně, avšak nejen, pražské scény. Tento soubor klasických i experimentálních podob prezentace umění a myšlení bude svobodně pracovat s oblastí, kterou jsme zatížili termínem doprovodné disciplíny. Are chce o této součásti kulturního vztahování se ke světu uvažovat jako o více autonomní zóně, která je rovnocenně propojena s již existujícím organismem událostí. Are věří, že tento formát přispěje k posílení koherence a kontinuity v oblasti mezinárodních projektů. 

Souběžné formáty ve své první fázi vznikají ve spolupráci s Národní galerií v Praze, přičemž obsahově vycházejí z výstavního projektu Prostor pro pohyblivý obraz. Are na nich spolupracuje s řadou umělců, kurátorů, teoretiků, akademiků, filmových vědců, publicistů, sociologů, filozofů ad.; na institucionální úrovni pak s 4AM Fórem pro architekturu a média, EMPAC (Experimental Media and Performing Arts Center, Troy, NY), Fakultou výtvarných umění VUT v Brně, kinem Ponrepo a Národním filmovým archivem, LUX Londýn, Národní galerií v Praze, Studiem Hrdinů a UMPRUM v Praze.