Světlo jako fenomén přímo určuje nebo alespoň spoluutváří povahu obrazu. Deklarativnost dojmu ze skutečnosti – imprese – formou malování děleným štětcovým rukopisem a nelomenými čistými barvami je tím nejznámějším znakem impresionismu. Zářivá barevnost s vyloučením černé a chvějivý rukopis štětce určují ráz těch nejslavnějších impresionistických děl. Autory výstavy ale zajímají i předpoklady oné revoluce, náběhy k impresionismu, konečně pak i jeho ohlasy, dozvuky a pozdní i velmi pozdní reakce v české malbě 20. století.

Na výstavě je představen český impresionismus v celé jeho velikosti, kvalitě a kráse, zároveň také přiblíží a nově osvětlí souvislosti vzniku impresionismu v Evropě a potažmo u nás. Koncepce výstavy je zaměřena na širokou kulturní veřejnost domácí i zahraniční, nabízí ovšem i mnohá poutavá zastavení obeznámenému publiku hledajícímu dosud neznámé obrazy, citované ve staré literatuře nebo známé jen z předválečných periodik. Jde jednoznačně o výstavu ve prospěch oslavy a radosti z evropské kultury.

Expozice je tematicky členěna, návštěvníci se tak budou moci zastavit například v oddílech Zahrady a parky, Zimy, Zátiší, Kouzlo venkova, Vody či Háje.

Na výstavě návštěvníci uvidí například díla Antonína Slavíčka, Antonína Hudečka, Miloše Jiránka, Josefa Schussera, Ludvíka Kuby, Joži Uprky, Stanislava Lolka, Maxe Švabinského, Vojtěcha Preissiga, Jana Preislera, Františka Kupky či Václava Radimského.

Evropský kontext představí mimo jiné díla Eugena-Louis Boudina, Eugena Jettela, Ivana I. Šiškina, Alexandra A. Kiseleva nebo Andreje A. Zareckého. Referenčním dílem pak bude jedna z marin od zakladatele impresionismu Claude Moneta.

První ucelená výstava českého impresionismu představuje téměř šest set obrazů od 78 autorů. Obrazy zapůjčilo přes padesát státních a soukromých institucí, tuzemských i zahraničních. Pořadatelem projektu je Správa Pražského hradu, koncepčně a autorsky jej zajišťuje Spolek výtvarných umělců Mánes.