Tvorba Dalibora Chatrného byla neustálým experimentem na pomezí umění a vědy, vycházela z pozorování přírodních procesů a z touhy porozumět strukturám světa. Výstava v GASK se zaměřuje na jednu z oblastí autorových experimentálních přístupů – na principy prosakování a perforování – a představí díla z jeho pozůstalosti. Tento projekt je součástí celorepublikového programu k 100. výročí narození Dalibora Chatrného, který inicioval Klub konkrétistů KK3 a na němž se podílí několik galerií v Čechách a na Moravě. 

 

Alena Kučerová přinesla nejen do české grafiky 60. let novátorský přístup a výtvarnou experimentaci s materiálem. V jejích pracích se strukturální bod stává základním výrazovým prvkem, kterým zachycuje člověka a krajinu s jemnou intimností a filosofickou hloubkou. Výstava uspořádaná k autorčiným devadesátinám představí výběr z grafické tvorby, perforované tisky, kovové matrice i asambláže z posledního období její tvorby. Díla pocházejí ze sbírek GASK a ze soukromých i institucionálních zápůjček. 

 

Dvě výstavy dvou výrazných osobností českého umění druhé poloviny 20. století – Aleny Kučerové a Dalibora Chatrného – jsou v GASK prezentovány vedle sebe. Oba letošní jubilanty spojuje experimentální přístup k výtvarnému médiu. Pracují s perforací materiálu a využívají průniku světla, a ačkoli jejich výtvarný jazyk vykazuje podobnost, jejich přístupy jsou zcela odlišné. Zatímco u Chatrného vznikají perforace a prosakování pigmentů záznamem procesu zkoumání, Kučerová používá perforovaný bod nebo barvu jako výrazový prostředek k dosažení výsledného účinku díla. Oba jsou pozorovateli přírody a podobně jejím prostřednictvím směřují k hlubšímu poznání světa.

 

kurátorka: Adriana Primusová