Lucas Cranach starší se svou dílnou v saském Wittenbergu vytvořil v první polovině 16. století na desítky oltářních nástavců, epitafů i nástěnných maleb. Jeho dílnou prošla celá řada tovaryšů a budoucích samostatných malířů, z nichž někteří působili v severozápadních Čechách, případně se jejich díla dochovala na našem území. Klenotem sbírek Galerie a muzea litoměřické diecéze je oboustranná deska se sv. Antonínem poustevníkem, signovaná Lucasem Cranachem starším, vytvořená kolem roku 1520. Desku pořídil litoměřický probošt Zbyněk Berka z Dubé v Drážďanech na konci 16. století a nechal ji umístit v kostele sv. Štěpána v Litoměřicích. Ze sbírek litoměřických biskupů pochází i Madona s dítětem od následovníka Lucase Cranacha staršího, která kopíruje Cranachův uctívaný obraz Panny Marie Pomocné – Pasovské, dnes v tyrolském Innsbrucku. Na výstavě, vznikající ve spolupráci s Národní galerií Praha, doplní obě litoměřická díla další cranachovské desky, například ty s reformačními náměty Zákon a milost (Lucas Cranach ml., Národní galerie Praha), či Nechte maličké ke mně přijít (Lucas Cranach ml., dtto). Představí se i dosud méně známé desky s tématy bližší katolické konfesi jako Žehnající Jezulátko (Lucas Cranach st. – dílna, dtto) nebo obraz Madony s dítětem (Lucas Cranach st. – dílna, dtto). Cranachovy žáky zastoupí především Mistr IW, a to obrazy, které litoměřické publikum uvidí poprvé. Výstava v prostorách Galerie a muzea litoměřické diecéze je pandánem k výstavě o osobě litoměřického biskupa Emanuela z Valdštejna, kterou připravuje SGVU v Litoměřicích k letošnímu výročí města Litoměřic.