Daniel Pitín, Julia, 2016, olej, plátno, 45 × 41 cm, COLLETT Prague | Munich. Foto: Oto Palán

Český umělec Daniel Pitín (1977) je ve své generaci jednou z vůdčích osobností vyznačující se mimořádným malířským talentem. Výstava Papírová věž na více než třicítce obrazů demonstruje průřez jeho malířskou tvorbou s důrazem na novější práce. Doplňují je filmy (z nichž některé umělec vytvořil přímo pro výstavu), které akcentují některé aspekty Pitínovy malířské tvorby a zároveň tvoří průhled do jeho inspiračních zdrojů.

 

“Papírová věž nějakým způsobem ukazuje můj vztah ke světu médií a ke světu informací, ve kterém se neustále pohybujeme a který vytváří určitý relativní prostor. Jako by to byl prostor z papíru, který se tváří být realitou, ale zároveň může být jenom nějakou iluzí reality. Tato hranice mezi iluzí reality a realitou je v mé práci důležitá a zajímá mě dlouhodobě. A touto hranicí se budu zabývat i na výstavě v Rudolfinu,” objasňuje umělec název výstavy.

 

Pitínovo bohatě strukturované dílo je plné svůdných náznaků, lákavých zdánlivou snadností je uchopit. To je ovšem past vedoucí posléze do hlubin podivného šera světů za obrazy, temných hrozeb a nevyslovených nebezpečí. Nejasná melancholie změti útržků teatrálních scén, filmových postupů vzbuzujících napětí, budování labyrintů kašírované reality paralelních světů, náznaků destruované, v prostoru ztracené architektury, podivně konajících zaujatých postav v prázdnu trosek, to vše jsou témata, z nichž skládá svůj bohatý a znepokojivý obrazový svět.

 

“Metafora dnešního informačně přetíženého a fragmentovaného světa vedoucího k atomizaci společnosti je v Pitínově podání neobvykle přesná. A také proto je tak znepokojující. Dávno totiž přestala fungovat představa jediné, dokazatelné a nezpochybnitelné pravdy. Svět zdánlivě nelze udržet pohromadě urputným lpěním na vztahu k minulosti. Ovšem tisíckrát se ukázalo, že právě pokorný sestup ke kořenům, navazování zpřetrhaných vláken, udržování povědomí o kontinuitě, je jeden z mála zaručených a stále fungujících prostředků proti pádu do roztříštěné nicoty – a právě to je klíčovým motivem Pitínových obrazů,” uvádí kurátor výstavy Petr Nedoma.