Jednodenní výstava v bytovém výstavním prostoru Zutý Mánes.

Poprvé Daniel Vlček vystavil abstraktní obrazy před dvěma roky v pražské Trafačce. Pro ty, kteří věděli, čím jejich autor dosud prošel, byly velkým překvapením. Vlček se už nějaký čas postupně vracel k malbě v reakci na předcházející období, kdy se v anonymitě kolektivu věnoval výhradně hudbě a vizuálním projektům politicky orientované skupiny Guma Guar. Obrazy už také stihl představit na několika menších akcích. Geometrická abstrakce však u něj byla nová. Autora přitom představila jako vyzrálého malíře, který si zjednal jasno v obsahové i formální stránce své tvorby.

Kurátor společné výstavy s Matyášem Chocholou v Trafačce, umělec Petr Brožka, nazval Vlčkovy obrazy tribal-vizuálem. V té době čerpaly z estetiky techno kultury, která ze svých psycho-elektrických táborů ráda ukazuje prstem k ohništím „přírodních národů“.

Jakkoli se Vlček i nadále drží základních ideových předpokladů a pracovních postupů, jeho práce prochází kontinuálním vývojem. Stabilní je hledání vazeb k hudbě (hudba je ostatně Vlčkovým druhým tvůrčím polem) a řemeslné know-how – kroužení drážkami vinylových alb do mokré barvy. Primární inspirace vizuálním jazykem konkrétní subkultury ale přestala být tak zřetelná. Do popředí se dostala výtvarná parafráze skladebných prvků elektronické hudby. Vlček na plátnech konstruuje geometrické sestavy ze základních kruhový motivů o poloměru použitého vinylu (jeho „štětce“). Posouváním této matrice vytváří obrazce připomínající knižní vyobrazení šířících se zvukových vln.
Z hudební terminologie vychází i název výstavy Zamrzlé arpeggio. Evokuje nehodu na elektronickém nástroji – zacyklené (!) přehrávání řady jednotlivých tónů ze zvoleného akordu.
Hudba byla jednou ze sudiček modernistické abstrakce. Ve Vlčkových nových obrazech možná nalézáme méně křiklavé palety a acidové psychedelie než dřív, zato víc příbuzenství s některými staršími uměleckými Zdroji. Při zkoumání genetického kódu ale narazíme na to, že jejich organismus není čistý. Jsou kyborgové.

Daniel Vlček (*1978) pochází ze Strakonic. Studoval brněnskou Fakultu výtvarných umění v Brně. Absolvoval na pražské Akademii výtvarných umění v roce 2003. Žije v Praze. Je jedním z provozovatelů pražské Galerie Ferdinanda Baumanna a komunitního klubu Berlínskej model. Je členem hudební skupiny Střešovická kramle. V minulosti vícekrát vystavoval v jižních Čechách, samostatně a na kolektivních přehlídkách (1998-2002). V druhé polovině letošního roku ho čeká samostatná výstava v galerii Na shledanou ve Volyni.

/Jiří Ptáček/

Portfolio autora: www.danvlcek.com

Profil Daniela Vlčka v databázi artlist.cz: http://www.artlist.cz/?id=5695