Galerie Zdeněk Sklenář náleží ke generaci zakladatelů novodobého trhu s uměním po roce 1989 v tehdejším Československu. Svou pověst vybudovala na razantní dramaturgii, v níž se snoubí vrcholní umělci klasického a současného umění. K dnešnímu dni uspořádala více než 200 samostatných a mnoho skupinových výstav na území České republiky, Evropy, USA a Číny, především ve spolupráci s renomovanými galerijními institucemi.
 
Přirozenou součástí výstavní činnosti je činnost nakladatelská a vydavatelská. Galerie vydala více než 100 publikací, které citlivě propojují literaturu a filozofii s výtvarným uměním v mezinárodním kontextu. Je producentem filmů o umění, vydává grafická alba a listy předních českých a zahraničních výtvarníků.
 
Galerie iniciovala v Litomyšli v Mariánské ulici vznik dvou veřejných prostranství pro umění a relaxaci, která upravil architekt Josef Pleskot. První z nich – 1ar(t)– se studánkou Václava Ciglera vzniklo v roce 2012 a je druhým nejmenším soukromým veřejně přístupným parkem světa, druhé – 2ar(t) – zenová zahrada o ploše 164 m2, bylo otevřeno v roce 2017. Oba prostory se vzápětí staly vyhledávanými místy.
 
Ve vztahu k Číně je pozice galerie průkopnická. Stala se historicky první českou soukromou galerií, která v roce 2005 uspořádala v Pekingu výstavu ve spolupráci s Národní galerií Číny (NAMOC). Výstava Františka Kupky Člověk a Země byla přelomová i v tom, že výraznou měrou přispěla k proměně vztahů mezi Čínou a Českou republikou v oblasti kultury a umění. Popularizace čínského umění v České republice a českého umění v Číně patří k důležitým pilířům aktivit Galerie Zdeněk Sklenář, jež svou činností inspirovala i mnohé další osobnosti z obou zemí.
 
Vztah zakladatele galerie Zdeňka Sklenáře k Číně vychází z rodinného zázemí. Je synovcem a jmenovcem slavného českého malíře Zdeňka Sklenáře (1910–1986), který Čínu od dětství miloval a tříměsíční pobyt v této zemi v roce 1955 měl na jeho tvorbu a život zásadní vliv.