Výstava Homo faber představuje práci fotografa a pedagoga Jana Jindry, který prostřednictvím dvou fotografických cyklů s odstupem čtyř dekád zkoumá proměnu české společnosti, vizuální kultury i vztahu k automobilismu. Soubor celkem čtyřiceti fotografií zachycených s vědomou rezignací na klasickou estetiku fotografie odráží střet dvou rozdílných světů. Snímky byly pořízeny ve stejnou denní dobu na jediném místě v Praze – u křižovatky Mezibranská a Žitná, a to v letech 1985 a 2025.

 

Výstavní koncept přináší kontrastní estetiku mezi oběma fotografickými cykly. Reklamní nápisy a sdělení na vozidlech odrážejí dnešní dobu plnou paradoxů i neklidu. Zatímco automobily dříve sloužily především jako prostředek k úniku, dnes představují symbol statusu, konzumu a osobní identity. Barevnost nově zachycených digitálních fotografií se tak stává klíčovým prostředkem měnící samotné vnímání obrazu.

 

„Fotografické soubory jsou také pozoruhodným svědkem doby, v níž vznikly. Ukazují proměnu reakcí lidí, kteří se neplánovaně ocitli před aparátem – od jeho ignorace až po neskrývaný úlek, který je nezřídka patrný na tvářích portrétovaných v 80. letech,“ uvádí kurátor výstavy Vít Jakubíček.