Malíř Jan Rybníček se po bakalářském studiu na Fakultě výtvarných umění v Brně vypravil studovat Akademii výtvarných umění v Mnichově. Přestože se v Bavorsku nakonec natrvalo usadil, dalo by se předpokládat, že s českým kulturním prostředím udržuje kontakty přinejmenším skrze své výstavní prezentace. Opak je pravdou.

 

Výstava Zápletka je jeho první samostatnou výstavou v Česku po bezmála třech letech. Třebaže řadu obrazů prezentovaných v Pekelných saních maloval přímo pro tuto výstavu, co do jejich pojetí navázal na práci z posledních více než tří let. Jejich základní jednotkou je lidská figura, mnohdy vykrývající téměř celý formát plátna. Nemaluje konkrétní osobnosti, ale lidské bytosti. Rovněž jejich ukotvení v čase je nezřejmé, neboť Rybníček neusiluje o obraz člověka naší doby, ale o obraz člověka v situacích, které na historických okolnostech nezávisejí.