Ondes 110 n8, akryl na plátně, 150x100x3 cm, 1974

Julio Le Parc

narozen 1928, Mendoza, Argentina

 

Julio Le Parc patří ke kreativním a vizionářským osobnostem, které formovaly moderní umění 2. poloviny 20. století. Bývá považován za průkopníka kinetického umění a světelné animace. Ve 40. letech se celá jeho rodina přestěhovala do Buenos Aires, kde posléze studoval výtvarnou akademii.

 

V roce 1958 získal Julio Le Parc grant od Francouzské kulturní instituce a odešel do Paříže. Brzy po svém příchodu navazuje úzké přátelské vztahy s latinskoamerickými výtvarníky Jesúsem Rafaelem Sotem a Carlosem Cruz-Diezem. Seznamuje se s Victorem Vasarelym, Georgem Vantongerloem, Françoa Morelletem, Joëlem Steinem, Verou Molnár, F. Sobrinem, H. G. Rossim, J.-P. Yvaralem, galeristkou Denis René a mnoha dalšími umělci.

 

V roce 1960 se Julio Le Parc stává zakládajícím členem francouzské skupiny GRAV (činnost skupiny 1960–68), která pracuje s hravostí, variabilitou a přímou interakcí mezi dílem a divákem.

V roce 1966 získal hlavní cenu na 33. Bienále v Benátkách. V této době experimentuje se světelnou projekcí. Rytmicky mění sekvence světelných vibrací a záblesků, které jsou doprovázeny zvuky, akce působí velmi emotivně a sugestivně. 

 

V 70. letech se zabývá výzkumem barevného spektra a tvarových mutací, vznikají série studijních kvašů, které jsou v některých případech posléze realizovány v řadách akrylových maleb na plátně, např. 12 études /kruhy barevných terčů/, velkoformátová díla ze sérií „Ondes“ a „Oval fractionné“.

Koncem 70. let se Julio Le Parc věnuje sérii „Modulací“, které na ploše plátna rozehrávají uspořádání technicistních struktur a tubusových útvarů, mezi kterými prochází a v temném pozadí obrazu někdy náhle mizí paprsek světla. Inspirace vesmírem? Náznaky procesuality dějů v různých časových dimenzích?   

 

80. – 90. léta reprezentuje série „Alchymií“, které jsou pokračováním v experimentování s barevnou škálou. Používání techniky stříkané barvy (speciální štětec, pistolka) umožňuje pracovat jak se stupni sytosti, tak i s přesně danou velikostí pokryté plochy.

 

Důležitou součástí tvorby jsou i sochařské intervence do architektury, které jsou průběžně realizovány od 70. let 20. století. Sochy ve veřejném prostoru můžeme nalézt po celém světě, např. v Palma de Majorca v Medellínu (Kolumbie), Buenos Aires (Argentina), Coll. Jorge Pérez v Miami (USA), Monterrey (Mexiko), ad.

 

V současnosti Julio Le Parc žije a pracuje v Paříži.