Matthew Ostrowski – Dvě ženy
![](https://snappycdn.net/artmap/gxrFnd9VRpzYyCgwhrLAox1pFSiRW4NpdW-kctTQRFw/fill/960/540/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjEvMDUvU2NhcmxldC10LXN0aWxsLTcucG5n.png)
Ukázka z díla Scarlet (t).
Vašulka Kitchen Brno vystavuje dvě umělecká video díla audiovizuálního umělce Matthewa Ostrowskiho, v nichž newyorský rodák dekonstruuje dva původní filmy v novém uměleckém ztvárnění, aby odhalil skrytý význam motivů, záběrů a poselství filmového média. Svou pozornost věnuje především substantivní roli hlavních protagonistek obou snímků, výstava proto nese název Dvě ženy.
V díle Scarlet (t) z roku 2012 Ostrowski přetváří film Dívka s Perlou (2003, režie P. Webber) se Scarlet Johansson v hlavní roli. Umělec se ve svém díle zaměřuje pouze na záběry hereččiných rtů, k nimž pomocí algoritmů a programovým střihem navádí pozornost celého příběhu, jejich aktérů a diváků. Rty symbolizují fetiš, objekt nenaplněné touhy mezi aktéry filmu i ve vztahu k divákům a jejich pasivní roli pozorovatelů, kterým jsou fyzicky nepřístupné. Právě téma pozorování mezi divákem a obrazem se stává klíčovým motivem tohoto díla.
Novější práce z roku 2020 s názvem Johanka a její soudci (Joan and her Persecutors) vychází ze slavného němého filmu rané kinematografie Utrpení Johanky z Arku (1928, režie C. T. Dreyer), který je na svou dobu netradičně natočen v dlouhých a detailních záběrech snímajících z nadhledu a podhledu výrazy lidské tváře a jejich emocí, a to především Johanky ztvárněné Mariou Falconetti. Ostrowski osamostatňuje tváře do samostatných kompozic, maže příběhovou linku a narušuje lineární stavbu filmového střihu.
![](https://snappycdn.net/artmap/gxrFnd9VRpzYyCgwhrLAox1pFSiRW4NpdW-kctTQRFw/fill/960/540/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjEvMDUvU2NhcmxldC10LXN0aWxsLTcucG5n.png)
Ukázka z díla Scarlet (t).