Dílna Roberta B. Liska je zaměřena na fundamentální otázky související s náhodností a myšlením. Lektor bude prakticky demonstrovat použití principů náhody pro kreativní účely ve výtvarném umění, hudbě a filmu.

Generování náhodných čísel není snadné. Lidský mozek v něm příliš nevyniká a raději se uchyluje k mechanickému chování, stereotypům a vytváření reality na základě repetitivních sekvencí a vzorců. Náhodnost hraje důležitou roli i v umělecké tvorbě, což lze spatřovat na příkladech ready-made, konceptuálního umění, nebo nových pravděpodobnostních kompozičních technik. Je ale i spoluurčujím činitelem řady socio-politických procesů, je využívána v oborech jako matematika, fyzika, biologie, počítačová věda a ekonomie. Na základě náhody pracuje i řada simulací v oblasti bankovního obchodu, počítačových her a dešifrování. Její nepředvídatelnost a nekomprimovanost se zdají být nerozlučně spojené vlastnosti.

Praktická dílna v IIM se zaměří na uplatnění pseudonáhodných operací pro stavbu audiovizuálního díla, hudební skladby a filmu s využitím programovacích jazyků, jako jsou LISP, SuperCollider, Python, Pure Data, Fluxus, Ianix a další. Náhodnost bude extrahována z fyzických procesů uvnitř analogových zařízení pro detekci, amplifikaci, zvukovou a obrazovou analýzu elektromagnetických polí, plynu, fotonových částic a radioaktivních materiálů.

Dílna je určena pro zájemce, kteří mají základní zkušenosti se použitím programovacích prostředí (např. Max, PureData), nebo obecně programováním. Prosíme, aby si účastníci přinesli vlastní laptop s nainstalovaným software dle výběru výše a minimálně jeden přístroj emitující elektromagnetické vlny, nebo přístroj pro záznam zvuku, či obrazu (např. zvukový rekordér, kamera, sluchátka a další). Dílna je přístupná pro studenty AMU a dalších škol i zájemce z řad veřejnosti a koná se v anglickém jazyce.

Robert B. Lisek je polský umělec, matematik a skladatel, zaměřující se na výzkum numerických, biologických, nebo sociálních systémů a procesů. Podílí se na řadě mezinárodních a mezioborových projektů v oblastech kriticko-umělecké strategie, hacktivismu a taktických médií. Jeho práce vychází z konceptuálního a softwarového umění, z kritických médií, ale nesnadno se kategorizuje. Je také jedním z průkopníků umění UI (umělé inteligence), skladatel, autor mnoha projektů na pomezí spektrální, stochastické, konkrétní a hlukové hudby.

Pořádá FAMU – Centrum audiovizuálních studií jako součást programu OpenEye, ve spolupráci s Institutem intermédií, Galerií Školská 28 a za podpory Rakouského kulturního fóra v Praze.