Galerie Nisa Factory se nachází v bývalé přádelně, kde od první třetiny 19. století až do počátku 50. let 20. století probíhala textilní výroba nejrůznějšího typu. Vyráběny zde byly přírodní i umělé tkaniny, naposledy to bylo umělé hedvábí s potiskem květinových a geometrických vzorů.

  

Výstavní projekt Prostrčit oko jehlou je proto zacílený na roli recepce textilního vlákna a dekoru v aktuálním umění. Cílem je představit současnou tvorbu, kde dekor vycházející z podstaty textilu je součástí kresby, malby, ale i nových médií. Zároveň jsou zařazeny šité objekty, jejichž základem je klasický závěsný obraz. Intervence textilu se zde objevuje v podobě krajky, výšivky nebo potisku, na kresbách i malbách. Samostatný oddíl tvoří specifické, sociálněkritické šité objekty nebo readymade ze švihadel.

  

Propojení textilní tvorby s vysokým výtvarným uměním se stalo v posledních letech tématem pro řadu zejména ženských umělkyň. To, co bylo vždy vnímáno jako tradiční ženská činnost – tkaní, vyšívání, dekorativní práce – je určitým způsobem rehabilitováno a stává se zároveň prostředkem pro kritiku společnosti včetně jejích už dávno rozbitých, ale stále tradovaných genderových stereotypů. Křehká hranice definice rozdílu řemesla a výtvarného umění, často vymezená teoretiky, je stírána a v podobě nejaktuálnější tvorby může dojít k její redefinici.

  

Pro aktuální výstavu v Nisa Factory byly vybrány práce nejrůznějšího charakteru napříč generacemi, které ale cíleně odkazují k textilní minulosti širšího regionu. Nabízejí interpretaci dekorativní struktury, používají tkaninu a ornament jak v jejich původním smyslu, tak v nových souvislostech. Textilní rastr, výšivka, krajka, ornament i prostorová instalace jsou pomyslným dialogem mezi historickým kontextem a recepcí jeho současného vnímání. Společným jmenovatelem všech prezentovaných prací je úcta k řemeslu a jeho významu ve společnosti nejen minulých generací.