Společná výstava sochařky Jindry Vikové a fotografa Pavla Baňky.

 

Akademická sochařka Jindra Viková se narodila 2. 2. 1946 v Praze. Po střední výtvarné škole studovala na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru Otty Eckerta. Nejdřív se věnovala užitné keramice, posléze dělala keramické a porcelánové plastiky a prostorové objekty. O své tvorbě říká: „Život nás unáší a my plaveme v jeho proudu. Vnímáme přitom nové a nové podněty, které se zachycují v naší paměti. Na mne vždy nejvíc působily tváře lidí, které potkávám, z nichž mnohé mizí v nenávratnu. Zůstává jen zvědavost, přemýšlím, co za nimi bylo skryto. Snažím se z nich zachovat alespoň to nejpodstatnější, malé střepy rozbitého celku – fragmenty minulých setkání.“ Jindra Viková byla hostujícím pedagogem na několika amerických univerzitách, její tvorba byla prezentována na mnoha výstavách po celém světě. Je členkou Mezinárodní akademie keramiky se sídlem v Ženevě (AIC) a jezdí na její bienále. Za figurální plastiky získala několik mezinárodních ocenění.

 

Pavel Baňka se narodil v Praze r. 1941. Vystudoval ČVUT (1958–1963) a v letech 1964–66 byl členem české beatnické skupiny spolu s Václavem Hrabětem, Inkou Machulkovou a Vlaďkou Čerepkovou. Vážně fotografovat začíná až koncem sedmdesátých let, kdy opouští své zaměstnání výzkumného pracovníka a začíná dráhu fotografa a výtvarníka. Zpočátku spolupracuje externě s časopisy Domov, Bydlení, ČS architekt ad., od počátku devadesátých let se věnuje výhradně volné tvorbě. Významné jsou především dlouhodobé pobyty v USA, kde působí několikrát jako hostující umělec na různých univerzitách a kde je také postupně reprezentován několika významnými galeriemi v Chicagu, San Franciscu, Los Angeles a v poslední době v New Yorku. V USA poprvé působí jako pedagog v oboru fotografie (hostující profesor na Ohio University v letech 1992-93). Od roku 1995 dodnes vede Atelier fotografie Fakulty užitého umění a designu v Ústí nad Labem. V roce 1990 spoluzakládá Pražský dům fotografie a několik let působí jako předseda správní rady. V roce 2002 spoluzakládá časopis Fotograf a vede jej dodnes. V roce 2009 zakládá spolu s dalšími kolegy z okruhu časopisu Fotograf novou iniciativu v oboru fotografie – FOTOGRAF studio (nyní “Fotograf gallery”), neziskové centrum pro fotografii a soudobé umění, orientované na výstavy fotografie – především mladé scény a vzdělání kulturní veřejnosti v oboru fotografie. – Žije a pracuje převážně v Praze. Mezi jeho prvotní náměty patřila architektura, průmyslový design, sklo, keramika a další výtvarné objekty, později móda a reklama. Zvláštní roli hrála v jeho práci barva. Podobně jako zkoumal nové možnosti konstrukce forem, zkoušel i nové možnosti barvy a od barev přirozených přecházel i k barvám umělým. Své černobílé snímky tónoval a jejich technicistní chlad tak ještě zdůrazňoval. Letos je tomu již téměř 40 let od doby, kdy se Pavel Baňka rozhodl věnovat se fotografování profesionálně. Ve své tvorbě se aktuálně zaměřuje především na samotný akt fotografování a na předměty a činnosti běžného, všedního dne. Ty se snaží představit v novém, neokázalém světle, které umožňuje pohlédnout na věc z netradiční perspektivy.