Jedná se o výstavu videoartu porovnávající dvě kulturní centra. Kromě několika výjimek zúčastnění umělci představují převážně Londýnskou a Pražskou uměleckou scénu. Z Londýnské strany jde o skupinu mladší a střední generace mezi nimiž je poslední laureátka Turnerovy ceny Laure Prouvost. Z Pražské strany je generační rozptyl širší. V obou případech se výběr umělců pokouší představit representativně vyrovnaný výstavní celek odrážející škálu a pestrost současných výrazových prostředků videoartu.

Mark Aerial Waller | Zbyněk Baladrán | Daniela Baráčková | George Barber | Sebastian Buerkner | Jiří David | Redmond Entwistle | Dan Hanzlík | Anja Kirschner & David Panos | Radim Labuda | Adam Leech | Jan Mladovský | Pavel Mrkus | Matthew Noel-Tod | Hannah Perry | Laure Prouvost | Clunie Reid | Rachel Reupke | Jan Stolín | Viktor Takáč | Maija Timonen | Tomáš Werner | Martin Zet | Petr Zubek

Videoart má v obou místech silnou tradici. Obě lokality ale mají svá specifika daná rozdílným kulturně historickým vývojem. Londýn se v posledních dvaceti letech stal multikulturním centrem otevřeným globalizovanému světu za což vděčí z části i umělcům že všech koutů zeměkoule, kteří se sem stěhují a zde působí, což se o Praze nedá říci. I když se pražská umělecká scéna pokouší být otevřená, zůstává až na jisté výjimky přes toto snažení izolovanější a do sebe zahleděnější než by se na první pohled zdálo. Výsledkem je zajímavá konfrontace. Londýnský video art této výstavy je epičtější, reflektující s jistou nostalgií stav před kulturní globalizací a nabízející kritický pohled na fragmentárnost současné reality. Pražská tvorba zde více reflektuje touhu vystoupit z izolované, individualizované životní zkušenosti a dosáhnout na hodnoty všeobecně platné ať už pomocí ironie stavu věcí nebo poukazováním na duchovní dimenze, které jsou v současnosti nedostatkovým zbožím.

Součástí výstavy je také pohled na videoart versus film, který nabízí zároveň v Třeboni probíhající filmový festival Anifilm. Vztah mezi výtvarným uměním a filmem je obecně dobře zavedený diskurz, který historicky hraje důležitou roli ve vývoji umění a kinematografie v obou zemích. REKURZE 1.618 může být pojímána jako pokračování tohoto diskurzu.

Jeden z rozdílů mezi filmem a videoartem je prezentace. Pro běžného diváka je film zážitek v rámci kolektivu obecenstva jednoho představení kina s daným začátkem a koncem, zatímco videoart je většinou zážitek spojený s návštěvou galerie, kde umělecké dílo běží nepřetržitě ve smyčce a divák jako jedinec má volbu sledovat prezentaci tak dlouho, jak se mu zlíbí.

Opakované sledování může vést k pocitu REKURZE a v případě vstřícného zájmu dobré umělecké dílo začne záhy odhalovat své kouzlo, ne nepodobným způsobem opakování slavné Fibonacciho řady také záhy dosáhne poměrně přesné aproximace odhalující uspokojující proporce magického Zlatého řezu: čísla 1,618…

1 : 1 = 1 | 2 : 1 = 2 | 3 : 2 = 1.5 | 5 : 3 = 1,666 … | 8 : 5 = 1,6 | 13 : 8 = 1.625 … | 21 : 13 = 1,615 … | 34 : 21 = 1,619 … | 55 : 34 = 1,617 … | 89 : 55 = 1,618 …

Jan Mladovský, duben 2014

Více o projektu

Jedná se o putovní výstavu jejímž iniciátorem a kurátorem je výtvarný umělec Jan Mladovský za pomoci umělce Matthew Noel-Toda, umělce a kurátora Jana Stolína a produkčního týmu Art Direct, Alexandry Karpukhiny a Jonáše Richtera.

REKURZE 0,618 je pokračování projektu WHYRWEHERE http://whyrwehere.info jehož dlouhodobým cílem je založit za účasti umělců mezinárodní centrum současného umění a galerii CSUMT v Třeboni a postupně řadou výstav prokázat životaschopnost tohoto projektu.  REKURZE 1,618  navazuje na předchozí mezinárodní výstavu PROČJSMETADY v říjnu 2013 financovanou Visegrádským fondem http://visegradfund.org

Projekt čerpá svou inspiraci z úspěšných příkladů tzv. art-led regenerace která demonstruje, že umění ve správném kontextu má zásadní transformační potenciál. Putování výstavy by mělo zdůraznit, že umění může být interpretováno jako akční systém a při zachování své ontologické hodnoty hrát tuto roli kdekoliv a kdykoliv.

Nejdříve se výstava koná 07. 05. – 25. 05. 2014 v Galerii pivovaru Regent paralelně s mezinárodním filmovým festivalem ANIFILM 14. Za rozšířené účasti se výstava posléze bude konat 04. 12. 2014 – 22. 02. 2015 v Oblastní Galerii Liberec.

Jan Mladovský, duben 2014

Kurátoři výstavy
Jan Mladovský, Matthew Noel-Tod, Jan Stolín