Tomáš Rajlich & Ad Dekkers
![](https://snappycdn.net/artmap/mvRZ-VDQ949ihTJhAG9T9HWSks_6fDoobLkosijt0QI/fill/1296/540/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjEvMDcvUjVBMjIwNi13ZWIuanBn.jpg)
Pohled do výstavy / foto M. Polák
Společná výstava Ada Dekkerse a Tomáše Rajlicha v Galerii Závodný v Mikulově vznikla ve spolupráci s Danielem Dekkersem, synem zmiňovaného nizozemského umělce, a Tomášem Rajlichem, který poslytl archivní materiály a navrhl koncepci tohoto ojedinělého výstavního projektu.
Východiskem pro výstavu jsou kresebné záznamy obou tvůrců ze 60. a 70. let 20. století, které v otevřeném a světlém prostoru Galerie Závodný doplňují reliéfy a prostorové objekty ze stejného časového období.
Setkání dvou blízkých tvůrčích světů dnes již legendárních umělců odkazuje k jejich osobnímu přátelství, nezištnému sdílení vizí a nových poznatků, které měly svůj pevný základ v minimalistickém a úsporném výtvarném projevu. Archivní černobílé snímky dokumentují tvůrčí a otevřenou atmosféru haagského ateliéru Tomáše Rajlicha.
50. léta byla v evropském západním umění silně ovlivněna barevnou a expresivní malbou hnutí Cobra a také americkým expresionismem v podání Jacksona Pollocka, Willema de Kooninga či Franze Klina.
V raných 60. letech se část mladých umělců vůči tomuto přístupu vyhraňuje a opětovně hledá vazbu k jednoduché formě, působení světla i netradičním výtvarným materiálům. Silným inspirativním zdrojem pro kresby Ada Dekkerse z tohoto počátečního období jsou práce spojené s hnutím De Stijl a tvorbou Pieta Mondriana.
V evropském prostoru se postupně formují skupiny inklinující ke geometrické abstrakci a kinetickému umění, např. skupina Zero v Německu, uskupení Null v Nizozemí, hnutí Zero v Itálii, v českém prostředí Klub konkrétistů (1967), jehož spoluzakladatelem je Tomáš Rajlich.
Ad Dekkers a Tomáš Rajlich ale vývojově směřují stranou od těchto programy svázaných hnutí. Minimalizují svůj výtvarný projev až k jistému „fundametu“, jakési nezbytné podstatě malby, kresby, reliéfu či sochy v prostoru. Pro vznikající minimalistické práce je příznačný sklon k monochromnímu pojetí, velmi puristické formě vycházející ze základních geometrických tvarů (kruh, čtverec, trojúhelník). Drobnými zásahy je symetrie těchto útvarů narušována, vznikající kompozice je možné rozvíjet v serielních řadách.
Oba dva autoři byli velmi záhy reprezentováni významnými galeriemi, v případě Ada Dekkerse se jednalo o galerii Riekje Swart v Amsterdamu, k jejímuž portfoliu autorů patřil např. Lucio Fontana, Sol Lewitt, Agnes Martin, Francois Morellet, Peter Struyken a Gerhard von Graevenitz.
Tomáš Rajlich byl zastupován galerií Art & Project v Amsterdamu, galerií Francoise Lambert v Miláně a galerií Yvon Lambert v Paříži. V roce 1975 se společně s Bricem Mardenem, Robertem Rymanem, Gerhardem Richterem a dalšími stal jednou z vůdčích vizionářských osobností na výstavě Fundamental painting ve Stedelijk Museu v Amsterdamu.
Bylo by zajímavé sledovat, jak se umělecké cesty obou protagonistů výstavy rozcházejí či naopak přibližují v časové ose až do dnešních dnů. Smrt Ada Dekkerse v roce 1974 nám bohužel možnost tohoto retrospektivního pohledu odňala. Ve svých odborných textech a publikacích se jeho odkazu věnuje Carel Blotkamp z Nizozemí. Díky jeho úsilí je možné jedinečnost tvorby Ada Dekkerse přiblížit i mladším generacím.
Progresivní tvorba Tomáše Rajlicha je svým způsobem unikátní, protože ve svém uměleckém vyjádření nikdy neustrnul. Každá změna či posun působí v kontinuitě jeho tvorby zcela přirozeně, přitom však logicky a koncepčně. Jako každý průkopník je tak vždy krok před před svým publikem, nucen o své postoje opakovně bojovat.
V. Brucháčková Závodná
![](https://snappycdn.net/artmap/mvRZ-VDQ949ihTJhAG9T9HWSks_6fDoobLkosijt0QI/fill/1296/540/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjEvMDcvUjVBMjIwNi13ZWIuanBn.jpg)
Pohled do výstavy / foto M. Polák
![](https://snappycdn.net/artmap/9jIW3Mo-BtI-KW3jD4yblnLuZVmD-ZhGK6r5Gc0rFh0/fill/960/540/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjEvMDcvUjVBMjIyNS13ZWIuanBn.jpg)
Pohled do výstavy / foto M. Polák
![](https://snappycdn.net/artmap/oRGqZW2LmMz6x4MIIj5wuTqFSy6Klcyqt_bk2nyqL0o/fill/960/540/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjEvMDcvUjVBMjI1OS13ZWIuanBn.jpg)
Pohled do výstavy / foto M. Polák
![](https://snappycdn.net/artmap/-bnBL-Po7vcBqAfoklnqS7u3sJCBt7hieFK6qKu60KY/fill/960/540/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjEvMDcvUjVBMjIxOC13ZWIuanBn.jpg)
Pohled do výstavy / foto: M. Polák
![](https://snappycdn.net/artmap/t2tXaYZ64_f0Ba_PYxpX7hRbFKSMY-8uuyumVDDMlY0/fill/960/540/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjEvMDcvUjVBMjE5OC13ZWIuanBn.jpg)
Ad Dekkers / foto: M. Polák
![](https://snappycdn.net/artmap/oia6jjozTzGdx3Rhmxi7EKxZNBiTAiQyf44F1N_kyyI/fill/960/540/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjEvMDcvUjVBMjMxNS13ZWIuanBn.jpg)
Detail díla Tomáše Rajlicha / foto: M. Polák