Ursula Mayer / The Lunch In Fur
Blanická 9, Vinohrady, 120 00 Praha 2
st–so
po domluvě
zavřeno o státních svátcích
Wed–Sat
by appointment
closed on holidays

Filmy Ursuly Mayer jsou koncipovány jako cyklické obrazové skladby zaměřené na fiktivní povahu architektury. Jsou to často postavy žen, které procházejí historickými interiéry a dotýkají se předmětů. Vztahy subjektu a předmětu v jejích snímcích mohou být definovány jako „potěšení z pozorování a z toho být pozorován“. Skrze své pohyby hledají postavy svou identitu a charakter prostoru. Přesto se těla a objekty nestávají předmětem voyeuristické (mužské) fantazie. Na místo toho se divadelní inscenování záměrně vyhýbá konkrétnosti vyprávění a vizuální zvraty způsobené rytmickým střihem zpochybňují směr, kterým se ubírají naše představy.
Ve filmu The Lunch in Fur / Le Déjeuner en Fourrure/ Oběd v kožešinách (2008), Ursula Mayer inscenuje v modernistické budově skleníku z konce 60. let fiktivní setkání tří historických osobností ve zralém věku: umělkyni Meret Oppenheim, zpěvačku Josephine Baker a fotografku Doru Maar. Tyto ženy rozjímání a vzpomínají na různé události ve svém životě. Podobně jako ve filmových obrazech doprovází mluvené slovo ritualizovaný pohyb, který odkazuje na psychologickou podstatu vzpomínek. Dotýkání se předmětů jako šachových figurek, závěsy a magnetofon jsou klíčovým momentem, který vede k tomu, že postavy začnou vzpomínat.
Mayer zde nachází zalíbení v opakovaném zobrazování prostoru a předmětů na hranici reality a snění jako u surrealistických filmů, například krátkého experimentálního snímku Mayi Deren Meshes of the Afternoon (1943). Mayer odkazuje k dějinám umění a filmu a vytváří rozmanité obrazy paměti skrze prostor a dotýkaných předmětů.
(Neuschwander, Simone. Rooms look back, argobooks, Berlin, (Hrsg.) Kunsthalle Basel)

