Třináctikanálová filmová instalace Manifesto skládá poctu dojemné tradici a literární kráse uměleckých manifestů a zamýšlí se nad rolí umělce v dnešní společnosti. Manifesto vychází z písemného materiálu futuristů, dadaistů, hnutí Fluxus, suprematistů, situacionistů, Dogma 95 a dalších uměleckých skupin i z úvah jednotlivých umělců, architektů, tanečníků a filmařů. Julian Rosefeldt se na myšlenky Claese Oldenburga, Yvonne Rainer, Kazimira Maleviče, André Bretona, Sturtevant, Sola LeWitta, Jima Jarmusche a dalších vlivných osobností zadíval objektivem své kamery a ze svého pozorování sestříhal a sestavil třináct koláží představujících individuální umělecká kréda.

Australská herečka Cate Blanchett se v rámci tohoto „manifestu manifestů“, který je pojímán jako „výzva k akci“, převtěluje do třinácti různých postav, včetně učitelky, loutkoherečky, zprávařky, dělnice a bezdomovkyně, a proslulým i méně známým výrokům dává v nečekaných souvislostech nové, dramatické vyznění.

Rosefeldtův projekt odhaluje performativní složku i politický význam těchto prohlášení, většinou sepsaných pod vlivem mladického vzteku, vyjadřujících přání změnit svět skrze umění a současně reflektujících hlas své generace. Manifesto se zabývá působivou naléhavostí historických deklarací formulovaných před mnoha lety se vší vášní a přesvědčením a klade si otázku, zda tato slova a postoje obstojí i dnes. Lze je uplatňovat obecně? A jak se změnila dynamika mezi politikou, uměním a životem?

Berlínský umělec Julian Rosefeldt si získal mezinárodní uznání vizuálně opulentními „pohyblivými“ uměleckými díly s detailní choreografií, nejčastěji ve formě složitých instalací s několika obrazovkami. Inspirován dějinami filmu, umění a popkultury využívá osvědčené filmové tropy a diváky zavádí do surrealistické teatrální říše, jejíž obyvatelé jsou zabraní do každodenních rituálů, a prostřednictvím humoru a satiry vtahuje publikum do důvěrné známého, a přesto náhle cizího prostředí.

Zadavatelem projektu Manifesto jsou ACMI – Australian Centre for the Moving Image Melbourne, Art Gallery of New South Wales Sydney, Nationalgalerie – Staatliche Museen zu Berlin a Sprengel Museum Hannover, na jeho výrobě se podílely Burger Collection Hong Kong a Ruhrtriennale. Dílo vzniklo zásluhou štědré podpory Medienboard Berlin-Brandenburg a ve spolupráci s Bayerischer Rundfunk.

Tato kulturní akce se koná v rámci Ozvěn Česko-německého kulturního jara 2017 – přeshraniční kulturní iniciativy Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v Praze, Goethe-Institutu v Praze, Česko-německého fondu budoucnosti a Českých center v Berlíně a Mnichově ve spolupráci s Ministerstvem kultury a Ministerstvem zahraničních věcí České republiky.