Experimentální projekt tematicky zaměřený na hledání zaměstnání zapojuje do procesu tvorby plakátů samotného diváka. V jeho rámci probíhá průzkum divákovy reakce na předkládaná vizuální sdělení.
Projekt se skládá ze tří po sobě jdoucích kroků. V prvním je tvůrcem plakátů autorka projektu, ve druhém vytváří vizuální sdělení sami diváci a ve třetím oslovení grafičtí designéři. Plakáty tak tvoří sama cílová skupina – návštěvníci výstavních prostorů, grafičtí designéři, kteří již mají osobní zkušenost s hledáním zaměstnání, i autorka jako člen obou pomyslných skupin. Tvůrci tak snadněji podchytí samu podstatu vizuálních znaků oslovující diváka, protože jsou zároveň jejími reprezentanty. Tvorba je svobodnější, oproštěná od jinak nezbytného “zacílení” a empatii vůči dané skupině. Experimentálně se tak ověřuje závislost zaměření tvůrce vůči pochopitelnosti obsahu určitou skupinou.
Průběh tvorby plakátů podléhá předem definovanému postupu:
– změna či ztráta zaměstnání je spojená s počátečním šokem a s procesem vyrovnávání se s novou životní situací,
– rozjímání, hledání cesty za novým zaměstnáním, (kladení si otázek: Co bych chtěl dělat? Co by mě bavilo? atd.),
– vyhledávání pracovních příležitostí, možnosti a vodítka usnadňující samotné hledání.
Autorka v tvůrčím procesu projektu vytváří vizuální vyjádření, jež spontánně vycházejí z její přirozenosti. Samotná tvorba se pak pohybuje na pomezí plakátu a vědomé intervence do cílové skupiny, které jsou plakáty určeny. Projekt nechává diváka obrazově reagovat na vizuální podněty dané problematiky. Tyto materiály mají zajistit designérovi vhled do divákovy “optiky” nahlížení na díla a to ve způsobu vizualizace i v samotném námětu.
Výstava v Galerii Altán Klamovka v Praze představuje projekt po prvním setkání diváka s plakáty, jež se odehrává ve výstavním prostoru Centra textilního tisku v České Lípě od 1. 8. do 30. 9. 2012. Zachycuje pilotní plakáty, divácké odezvy a zpětné autorčiny reakce na ně, která dle svého uvážení vytvořená díla vizuálně posouvá či přehodnocuje.
Divákovy obrazy poskytnou informační zdroje pro třetí fázi projektu, kdy se tvorby ujmou vybraní grafičtí designéři. Ti uváží dosavadní výstupy podle svého přesvědčení a profesní zkušenosti a samostatně zhotoví plakát na téma projektu. Kritéria pro možnost zapojení se do projektu v této etapě jsou:
– osobní zkušenost s hledáním zaměstnání,
– vzdělání na poli grafického designu.

Zapojte se do projektu i Vy.

MgA. Jana Hradcová
hradcovaj@seznam.cz