Alva Hajn se narodil 3. července 1938 v Polních Chrčicích. Do Pardubic přišel v roce1961 po studiu pražské výtvarné školy a po vojenské službě. S Pardubicemi a zdejší uměleckou scénou, jejíž hlavní osobnosti dnes nazýváme Starými psy, je Alva Hajn nerozlučně spjat.

Jeho dílo je monumentální jak množstvím, tak kvalitou. Jeho generace byla předurčena stát se buď koryfeji režimu, nebo ztracenou generací. V šedesátých letech měli jen krátký okamžik k tomu, aby o sobě dali vědět, sedmdesátá a osmdesátá léta normalizace pohřbila jejich slibně započatou kariéru. V devadesátých pro ně už většinou bylo pozdě, ke slovu se dostali mladší umělci, jiná témata.

Alva Hajn zemřel v roce 1991, jen pár dní před zahájením své velké a nadějné výstavy v pražské Kramářově galerii. Jeho práce se tak nedostala do konfrontace s českým a světovým uměním, aby se potvrdilo, že umělec patří k nejvýznamnějším osobnostem své doby.

Alva Hajn je považován za geniálního osamělce, za outsidera, podobně jako Bohuslav Reynek, Karel Šlenger, Alén Diviš nebo Josef Váchal. Něco na té myšlence je. V posledních letech žil v Polních Chrčicích, staral se o svou nemocnou maminku a pro přátele, kteří za ním pravidelně jezdili, chystal naprosto unikátní zahradní instalace svého díla, jednodenní výstavy.

Fotografie z osmdesátých let, které pořídili Jan Adamec nebo Bohdan Holomíček, ukazují, jak se mezi rozměrnými čtvercovými a kosočtverečnými obrazy volně potulují slepice, kočky, děti a sem tam se rychle uklízí, protože přichází bouřka. Sochy na půdě měly také svůj vlastní řád, reliéfní obličeje, barokní pokroucená těla, trčící dráty vytvářely les figur, mezi nimi se vyjímaly objekty z cementu a z černého asfaltového papíru. V Hajnových instalacích se projevil princip akumulace, který používali francouzští Noví realisté a zároveň undergroundová praktičnost.

Přes deklarovanou osamělost Alva Hajn nebyl solitérem, ale velmi slibným talentem své generace. Měl našlápnuto stát se hvězdou… Politická situace mu jeho osud odcizila. Byť se živil od roku 1972 ve svobodném povolání, přežil ho jen díky své vrozené skromnosti. Nevyl totiž s vlky, nepracoval pro mocné muže establishmentu, nepřizpůsoboval svá témata a materiály shora diktovaným požadavkům doby.

vybráno z textu Martiny Vítkové pro katalog ALVA HAJN / OBJEKTY, SOCHY. Katalog vydává Galerie města Pardubic k výstavě. Katalog ALVA HAJN / MALBA vydává současně Galerie FONS.