Was ist Kunst? Dragoljub Raša Todosijević
![](https://snappycdn.net/artmap/r2OxB4510L-WxBbH3NuvpXc6icVPW6EqmTi6zVirZ98/fill/960/1305/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDYvMDEtRHJhZ29sanViLVJhc2EtVG9kb3NpamV2aWMtUm96aG9kbnV0aS1qYWtvLXVtZW5pLURlY2lzaW9uLWFzLUFydC0xOTczLmpwZWc.jpg)
Dragoljub Raša Todosijević, Rozhodnutí jako umění, 1973
Dragoljub Raša Todosijević (*1945) je srbský umělec patřící do první generace neoavantgardních umělců tzv. nové umělecké praxe 70. let. Společně s Marinou Abramović patří k nejvýraznějším umělcům bývalé Jugoslávie a dnešního Srbska. Témata a strategie Todosijevićových děl ze 70. let odpovídají zájmům našich umělců (Petr Miler, Petr Štembera a Jan Mlčoch) o práci s vlastním tělem v politickém smyslu. Jeho pozdější konceptuální práce se vztahují k rudimentálním otázkám historie a našemu vztahu k ideologiím v nejširším smyslu.
Výstava bude koncipována do prostorů Domu U Kamenného zvonu, přičemž spodní patro bude věnováno jeho starším pracím ze 70. let vztahujícím se k domácí analogické produkci akčního umění. Horní patro pak bude věnováno výběru z jeho akvarelů (Gott liebt die Serben, Depresivna apstrakcija) a Deníku, jehož variace byla vystavena na Benátském bienále v roce 2011, s nímž vyhrál hlavní cenu za národní pavilon. Jeho instalace budou reprezentovány obrovským dílem ze série Gott liebt die Serben, která sestává ze stolů tvořících obrovský hákový kříž – součástí instalace je provedení společné večeře.
V nejširším rámci Todosijevićova výstava a jeho celoživotní umělecké praxe balancují na hraně možností čtení rozličných symbolů pocházejících z dějin, naší současnosti či z uměleckého provozu samotného. Podobně jako v případě slavné slovinské skupiny Laibach, i jeho dílo reprezentuje chůzi po velmi tenké linii mezi mravním a zvráceným čtením dějin či soudobého globálního dění, jež nejsou na první pohled zcela jednoznačně rozlišitelná. Tak jako je těžké orientovat se v současnosti a jejích projevech v podobě globálních politických fenoménů, nabízí i Todosijevićova umělecká praxe plná významových rozporů její možnou protiváhu a protiklad sloužící k orientaci v ní.
![](https://snappycdn.net/artmap/r2OxB4510L-WxBbH3NuvpXc6icVPW6EqmTi6zVirZ98/fill/960/1305/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDYvMDEtRHJhZ29sanViLVJhc2EtVG9kb3NpamV2aWMtUm96aG9kbnV0aS1qYWtvLXVtZW5pLURlY2lzaW9uLWFzLUFydC0xOTczLmpwZWc.jpg)
Dragoljub Raša Todosijević, Rozhodnutí jako umění, 1973
![](https://snappycdn.net/artmap/W3pHTfXkdaIfj4fsk_dfdfdb4xMICZambCjkoNpBxgs/fill/960/540/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDYvYXJ0bWFwLXdlYmJhbmVyLmpwZw.jpg)
![](https://snappycdn.net/artmap/R5Jhz6mHu2ERTyCvJT9xas1n87at_fiTsOsFkmjaxqI/fill/960/540/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDYvMDQtRHJhZ29sanViLVJhc2EtVG9kb3NpamV2aWMtU2xvdmluc2tlLUF0aGVueS1rdmFyZWwtU2xvdmVuaWFuLUF0aGVucy16ZS1zZXJpZS1WZWxrYS1mYW50YXNpZS1mcm9tLXRoZS1zZXJpZXMtVGhlLUJpZy1GYW50YXN5LW9kLTE5OTEtZnJvbS0xOTkxLmpwZw.jpg)