James Acord, Roundtable, Hanford, 1999

Kapitola Nukleární kultury, která přináší čtyři vizuální projekty a výstavy, se zabývá energií a upřednostňuje především nukleární energetiku. Tou jsme plošně fascinováni již od roku 1986. Tehdy, možná poprvé v historii lidstva, podnítila zajímavou reflexi a začali jsme se pídit, co jaderná energie opravdu je. Samozřejmě zde vyzdvihuji první zásadní atomovou katastrofu v Černobylu, ačkoliv známky jistých úniků radiace i jiných problémů se dají demonstrovat již od 2. světové války.

  

První výstava s názvem Fascinace WN-I0407-1 názorově propojuje lokální umělce a umělkyně s mezinárodní scénou. Reflektuje názory na jaderné elektrárny samotné, a to ať již v pozitivním, nebo negativním smyslu. Kód v názvu výstavy odkazuje na amerického sochaře Jamese L. Acorda, který zasvětil svůj život umělecké práci s radioaktivními materiály a jejich odpadem. Kód, který si nechal vytetovat v roce 1993 vzadu na krk, znamená licenční číslo smlouvy pro jeho oficiálního vlastnění a držení jaderného materiálu jako jediného člověka na planetě.

  

Názory vyplývají z osobního i kurátorského zájmu o toxicitu a jadernou energii obecně. Autoři se zabývají skutečností, že se něco často stává naším nepřítelem, aniž bychom si to včas uvědomovali. Téma jaderných elekráren také přináší velké environmentální spekulace ekonomického působení továren na klimatickou krizi (ochlazování věží a vodní toky, které vysychají) nebo bezpečné odstavování daných elektráren. Výstava prezentuje oslnění fenoménem čtyř jaderných elektráren, kdy každý umělec a umělkyně představuje svůj vlastní konzistentní příběh.

  

kurátorka: Tea Záchová