Vy´stava v Galerii Sˇkolska´ a v Sˇede´m pokoji prˇedstavuje vy´beˇr z di´la trˇi´ vy´razny´ch osobnosti´ generace cˇesky´ch fotografu°, jejichzˇ tvorba se formovala beˇhem 80. let. Pro kura´tora Toma´sˇe Pospeˇcha byl referencˇni´m ra´mcem pojem vizualismus, ktery´ v roce 1980 definoval a aplikoval media´lni´ umeˇlec a teoretik Andreas Mu¨ller-Pohle. Ota´zkou zu°sta´va´, zda se u na´s jednalo o vizualismus, rozvi´jeni´ podneˇtu° subjektivni´ho dokumentu nebo o reflexi programu elementa´rni´ fotografie, jak byla tehdy diskutova´na v Polsku. Kazˇdopa´dneˇ v 80. letech ovlivnˇoval vizualismus vy´razneˇ prˇemy´sˇleni´ o dobove´ fotografii a hla´sily se neˇmu desi´tky evropsky´ch autoru°. Fotografie Josefa Mouchy, Karla Kameni´ka a Borˇka Sousedi´ka byly v posledni´ch letech v prazˇske´m prostrˇedi´ vystavova´ny jen zrˇi´dka. Vy´stava proto nabi´zi´ unika´tni´ prˇi´lezˇitost je vni´mat v sˇirsˇi´m kontextu fotograficke´ retrospektivy 80. let.

V cˇeske´m prostrˇedi´ byli s vizualismem spojova´ni prˇedevsˇi´m autorˇi, kterˇi´ se odkla´neˇli od prˇeva´zˇneˇ socia´lneˇ formulovane´ho dokumentu k subjektivneˇjsˇi´ autorske´ vy´poveˇdi. Fotografie pro neˇ prˇesta´vala by´t reprodukci´ objektu° a tlumocˇeni´m spolecˇensky formulovany´ch obsahu°, sta´vala se „za´zˇitkem“ videˇni´, spojene´ho s hleda´ni´m autonomni´ho fotograficke´ho projevu. Takova´ fotografie neni´ pohlcena ti´m, co ukazuje, protozˇe odkazuje hlavneˇ na sebe. Vizualismus je proto mimo jine´ take´ vizua´lni´ u´vahou o fotografii, metajazykem.

Výstava je součástí festivalu Fotografie 80.let – Nekonečné čekání, který v měsíci říjnu probíhá v devíti pražských galeriích. Festival organizuje platforma Fotograf v rámci partnerství s Magistrátem hlavního města Prahy.

Tomáš Pospěch