Letošní podzim se v 8smičce vracíme k pokračování série výstav vycházejících ze sbírky manželů Rýznerových, která dnes čítá přes 900 výtvarných děl. Rozšiřující se sbírka vyžaduje nové způsoby evidence i pátrání po klíčových informacích. Od letoška ji doplňuje veřejně přístupná virtuální databáze, jejíž listování připomíná prohlížení katalogu zboží. Uvědomujeme si, že práce s uměleckou sbírkou a její katalogizace často redukuje hodnotu děl na soubor údajů – materiál, techniku či pojistnou cenu. Zatímco loňská výstava Prolog: Pozdní sběr představila nejnovější akvizice současných umělců a zkoumala fungování trhu s uměním, aktuální projekt Intermezzo: Katalog zboží se zaměřuje na díla z uměleckých pozůstalostí. Pokračuje v tématu akvizic, ale tentokrát sleduje, jak se tvorba již nežijících autorek a autorů proměňuje v komoditu a jak se zapomenutá díla znovu vracejí do oběhu uměleckého světa.

 

Výstava představuje malby Olgy Karlíkové (1923–2004), reflektující vědomé pozorování krajiny a hluboký vztah k přírodě, a Ireny Dědičové (1932–1987), jejíž tvorba je v Česku méně známá kvůli emigraci do Paříže a předčasné smrti. Malířskou část doplňuje soubor obrazů Miloše Ševčíka (1939–2007), jehož organické imaginativní motivy byly znovuobjeveny teprve v posledních letech. Součástí výstavy je také archivní segment s kronikami, fotografiemi a efemérními záznamy happeningů Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu. K výstavě vycházející primárně z depozitáře 8smičky byl přizván současný vizuální umělec Zbyněk Baladrán, jehož série Jarmark umění je zhmotněním tématu výstavy – transformace uměleckého díla v komoditu.

 

kurátorky: Emma Hanzlíková & Anežka Chalupová

vystavující: Zbyněk Baladrán, Irena Dědičová, Olaf Hanel, Olga Karlíková, Křižovnická škola čistého humoru bez vtipu, Karel Nepraš, Naděžda Plíšková, Otakar Slavík, Miloš Ševčík