Velkoformátové papírové reliéfy nizozemského umělce Johannese Jana Schoonhovena, nesmělé doteky zimního světla a sváteční atmosféra Galerie Závodný zvou k adventnímu rozjímání.

 

Veřejná vernisáž bude tentokrát nahrazena lednovou komentovanou prohlídkou s autorem.

 

Adventní čas je přímo stvořený pro výstavu prací nizozemského umělce Johanna „Jana“ Schoonhovena. Vzácné zimní světlo se nesměle dotýká zbrázděného povrchu velkoformátových reliéfů, ve svátečním tichu opatrně prostupuje všemi nerovnostmi a zářezy, které způsobily ruce autora. Byly vedeny jeho myšlenkami i vnitřním pnutím, rytmicky souzní s jeho dechem i podvědomím. Divák se může oddat vlastním úvahám, tiché kontemplaci.

 

Johannes „Jan“ Schoonhoven (1975) v dětství často navštěvoval ateliér svého dědečka, Jana Schoonhovena (1914–1994), který patřil k nejvýraznějším postavám moderního umění 20. století. Způsob myšlení i volba materiálu, tvárné papírové hmoty, Jana v mnohém ovlivnily. Prvotní materie, minimalistický přístup i inklinace k monochromní barevnosti jsou zřejmě genetickým darem, ze kterého Jan čerpá. Zde však veškerá podobnost končí. Johannesovi práce jsou monumentálnější, rukopis je uvolněnější, nesvázán pravidly přísného řádu a nutné repetice. Z jeho tvorby lze sice vycítit obdiv k hnutí Zero a jeho autoritám (např. k L. Fontanovi), ale dedikace je velmi volná, vědomě utvářená. Je dobře, že existence tohoto prvotního východiska autora nesvazuje, nechává mu dostatek prostoru pro vlastní kreativitu.

 

Konvolut prací pro Galerii Závodný vznikal celý rok a je představen jako samostatný cyklus. Jednotlivé reliéfy jsou provedeny v bílé, modré či černé barvě. Každý z nich má vlastní dynamiku, barevnost souzní s představou autora o výsledné harmonii tvaru, struktury a barvy, hloubka reliéfu i způsob rastrování jsou přizpůsobeny autonomii díla, takže každý artefakt je možné chápat jako součást celého konvolutu, ale jednotlivá díla velmi dobře fungují i samostatně.

 

Do instalace jsou volně zapojeny grafické listy Jana Schoonhovena staršího, které evokují kresby. Prvek volného rukopisu velmi dobře doplňuje reliéfní struktury o pocit přímé autentičnosti. Kresba, respektive tisk kresby, je rychlým vyjádřením myšlenky či záměru autora. Práce v mase papírové hmoty, který reprezentují zářezy, vrypy, vrstvení reliéfu, jsou spíše sochařským vyjádřením, které je úzce propojeno s technologií tvorby, jež se nutně odehrává v delší časové ose. Některé z prací Johannese „Jana“ Schoonhovena jsou tvořeny optickými čočkami a sklíčky. Zde lze nalézt přímou paralelu k profesi autora, který pracuje jako optik.

 

Přízemí galerie je věnováno prezentaci prací autorů, kteří s Galerií Závodný dlouhodobě spolupracují. S autorskou výstavou Johannese „Jana“ Schoonhovena je spojuje minimalistická čistota, jednoznačnost a zcela jedinečný autorský koncept.

 

Galerie Závodný by ráda poděkovala Forwart Gallery, která působí v Belgii a Nizozemí, za pomoc s přípravou výstavy.