Od roku 2010 se Luděk Rathouský soustředěně zabývá vývojem specifického malířského jazyka, vycházejícího z autentického studia nejstarších malířských děl vznikajících v kontextu středoevropského regionu. Nesporná kvalita gotických mistrů mu byla dostatečným důvodem i inspirací pro další snahu o novou vizuální formu. Po několikaleté fázi osvojování středověkých výtvarných technik, dospěl k svébytnému uměleckému jazyku a tvarosloví. Kovová vrstva je vytvořená pomocí dříve běžných pokojových válečků a plátkového kovu. Olejovou barvu nanáší v silné pastě. V pastelech na papíře se snaží s chirurgickou přesností kolorovat ohraničené struktury a mezery. Barvy jsou voleny předem podle zvoleného systému s minimální možností estetického posunu. Současná fáze vývoje je na počátku očisty od důležitosti jasně deklarovaných obsahových významů. Postupné oprošťování obrazu od konkrétních vzkazů a významů posouvá dílo do roviny abstrakce. Řízená náhoda pokovené struktury a pečlivé vyplnění mezer barvou ve vysoké vrstvě navozuje expresivní výraz. Jde však o časově velmi náročný proces odkazující k meditativním aspektům středověkého přístupu k matérii. 

 

(Kateřina Štroblová)