Vystavují studenti ateliéru sochařství Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze: Štěpán Čapek, Markéta Jáchimová, Lenka Hubená, Matouš Lipus, Daniel Paul, Adam Rybka, Adéla Tabelová, Adam Kovalčík, Diana Winklerová a další

Od podzimu roku 2009 se ateliér sochařství Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze věnoval přípravě návrhů pro realizaci soch v parku Přátelství na Praze 9. Myšlenka okrášlení velké plochy parku nebo drobná zastavení či hrací prvky vzešla z hlavy proseckého obyvatele Václava Cílka a senátora za Prahu 9 Tomáše Kladívka. Oba si ke spolupráci pozvali Jiřího Knotka, který inicioval jednotlivé kroky od studentských návrhů až po jejich realizaci. Na rozhraní parku a budovy polikliniky můžete vidět realizaci sochy Tanečnice od Štěpána Čapka a v centrální části parku je zatím poslední instalace Lenky Hubené s názvem Kuličky. Jak tyto sochy vznikaly, jak nad nimi diskutovali studenti se svým profesorem Kurtem Gebauerem a jejich další vývoj si můžete prohlédnout na současné výstavě v galerie 9 ve Vysočanské radnici. (Dagmar Šubrtová)
více na www.socharstvi.vsup.cz.

Vetřelci a volavky

Výstava bude doplněna o fotografickou dokumentaci doktorandského projektu Pavla Karouse, který se již několik let věnuje dokumentaci, popularizaci a ochraně soch ve veřejném prostoru z období Normalizace. Dokumentace se bude na výstavě věnovat především sochám nacházejícím se na Praze 9 – Prosek.
„Monumentální sochařství“ procházelo v období Normalizace po velkém experimentálním kvasu 60. let tvůrčí stagnací. Na druhou stranu snad nikdy v dějinách našeho státu nebylo pořádáno tolik sochařských soutěží, nebylo tolik objednávek společenského charakteru. Obrovské množství zakázek zajišťoval zákon, který ukládal, aby každá státní stavba (drtivá většina všech stavebních projektů) dala 1 až 4% z celkového rozpočtu na „výzdobu“. Toto „čtyřprocentní umění“ pak tvořilo estetické dominanty ve veřejném prostoru kolem vznikajících sídlišť, poliklinik, obchodních domů, výrobních podniků, administrativních a správních budov. Současné brutální zacházení i nevšímavost k těmto plastikám, přimělo náš kolektiv k jejich systematické dokumentaci a popularizaci. Doufáme tak, že pomůžeme změnit vztah veřejnosti k těmto ohroženým kulturním památkám. (Pavel Karous)
více na http://www.vetrelciavolavky.cz/sochy