Orel rozsápe orla. Emil Filla, čínské umění a totalitní přízraky
27. 3. 2024
Přednášky a diskuze
![](https://snappycdn.net/artmap/U3l5h_a25Hm1AKZed4Vz4ix_VMRSr3dgkNGEMDedUcI/fill/960/702/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDMvcGVqY29jaG92YS13aW50ZXIucG5n.png)
Zveme na další přednášku z cyklu Collegium historiae artium, kterou přednesou Michaela Pejčochová (NGP) a Tomáš Winter (ÚDU AV ČR) na téma Orel rozsápe orla. Emil Filla, čínské umění a totalitní přízraky.
Pozdní poválečná tvorba Emila Filly (1882–1953) byla v minulosti přijímána rozpačitě. V kontextu vývoje českého moderního umění představovala jakousi anomálii, s níž se kritici a historici umění nevyrovnávali zrovna snadno. Jedním z jejích podstatných inspiračních zdrojů bylo čínské umění. První část přednášky se zaměří právě na tuto problematiku: popíše okolnosti vzniku a charakter Fillovy jedinečné čínské sbírky, dotkne se jeho interpretací čínského umění i umělcových vlastních prací, které tento vztah odrážejí. Druhá část přednášky bude věnována obecnější otázce, jakou roli sehrál Filla v poválečné době, a to zejména s ohledem na jeho vztah ke změnám, které nastaly s nástupem komunistické totality po roce 1948. Jaký byl jeho poměr k novému režimu a jak se odrážel v jeho vlastních dílech? Můžeme je chápat jako prostředek jeho vzdoru, nebo naopak podvolení se ideologickým požadavkům, kladeným na umělce v rámci programu socialistického realismu?
místo konání: zasedací místnost (sál 117) Ústavu dějin umění AV ČR
![](https://snappycdn.net/artmap/U3l5h_a25Hm1AKZed4Vz4ix_VMRSr3dgkNGEMDedUcI/fill/960/702/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDMvcGVqY29jaG92YS13aW50ZXIucG5n.png)