Pavel Karous / © Galerie Jaroslava Fragnera

DOPROVODNÝ PROGRAM VÝSTAVY VEŘEJNÝ PROSTOR CZ – KRAJINA MĚSTA

1. 11.–24. 11. 2017

V GALERII JAROSLAVA FRAGNERA 

 

Přednáška 
PAVEL KAROUS
Historie kulturní politiky „Percent for Art“

Doprovázet architekturu a veřejný prostor našich měst výtvarným uměním je tradicí už od antických civilizací. Tato kulturní zvyklost byla vždy velmi významnou součástí života jeho obyvatel, neboť odpovídala na jejich náboženské – ideologické, estetické, reprezentativní, sociální a politické potřeby. Již v průběhu 19. století postupně odcházejí tradiční donátoři výtvarného umění v architektuře, jako byla dříve církev a šlechta, kterou nahrazuje sponzoři z řad buržoazie. V druhé polovině 20. století se v oligopolním kapitalismu vytrácí a v komunistických režimech zcela zaniká osvícený soukromý investor – národní kapitalista. Odumírající privátní sféru postupně nahrazoval v této funkci stát, který byl v 50. a 60. letech i v západní Evropě největším investorem. Vedení většiny evropských a severoamerických států po druhé světové válce, ve snaze posílit svůj kultivační a ideový vliv na své obyvatele, institucionalizovalo materiální podporu výtvarného umění ve veřejném prostoru. Jednou z velmi vlivných myšlenek na podporu současného umění v architektuře byla kulturní politika „Procento na umění“ (Percent for Art), která funguje ve většině zemí Západu dodnes.

Pavel Karous (*1979) je sochař, který vytváří objekty, věnuje se místně specifickým instalacím, intervencím do veřejného prostoru, realizacím do architektury, výstavnictví a designu. Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze v ateliéru Prostorová tvorba a na UMPRUM poté působil jako asistent v ateliéru Skla. Ve své tvorbě se zabývá především vztahem mezi geometrií a lidskou společností. Se svým dlouhodobým projektem „Vetřelci a volavky“ dokumentuje a popularizuje výtvarné umění ve veřejném prostoru z období reálného socialismu. V rámci Plzeň 2015 evropské město kultury intervenoval s Michalem Pěchoučkem do památníku Československo-Sovětského přátelství, který přetvořili na památník sochaře Rudolfa Svobody. V roce 2016 vytvořil pro boskovické muzeum „Pomník Bruno Zwickera“. Ve stejném roce vytvořil architekturu výstavy „Jižní město – od utopie k realitě“ pro galerii Chodovská tvrz. Ve spolupráci s utečeneckým centrem v Oslu vytvořil se svojí uměleckou skupinou Nová věčnost v Kulturním domě Lørenskog instalaci „Fašismus a figurace“. V současnosti vystavuje na prestižní výstavě umění „Brno Art Open 2017“ se svým realizací do veřejného prostoru „Zářič“ a také na výstavě „Nomádi“ v plzeňském DEPO2015. Od roku 2016 také připravuje a moderuje na radiu Wave pořad Predátoři a plameňáci, který je zaměřený na aktuální projevy vizuálního umění ve veřejném prostoru. V současnosti učí jako vedoucí Ateliéru sochy na Škole současného umění – Scholastika.

VSTUP VOLNÝ A BEZ REZERVACE
Přednáška se koná v přízemí Galerie Jaroslava Fragnera
Betlémské náměstí 5a, Praha 1

www.gjf.cz