Píseň duše. Ruské umění ze sbírek GVUO
31. 7. 2018 - 8. 9. 2018
Výstavy
![](https://snappycdn.net/artmap/8bHl1th50z2UWoJYsdHDfeZV4djFhiKv-K2WpAMLGXk/fill/710/473/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMTgvMDkvcGlzZW4tZHVzZS5ydXNrZS11bWVuaS16ZS1zYmlyZWstZ3Z1by5qcGc.jpg)
Vznik ruské sbírky obrazů v GVUO se datuje do předválečného období, kdy se do galerie formou daru dostalo ojedinělé dílo Konstantina Alexejeviče Korovina. Malba s ohledem na pařížský původ obrazu rozšířila tehdejší malou evropskou kolekci.
Teprve od konce 60. let začala galerie systematicky vytvářet kolekci, která je dnes vedle sbírky Národní galerie v Praze nejvýznamnější v České republice. Je pozoruhodné, že právě v České republice, je vedle Francie největší počet děl ruského klasického – realistického umění.
Kolekce GVUO představuje známá jména zlatého věku ruské realistické malby, která byla spjata s činností Sdružení putovních výstav, tzv. pěredvižniků:
Ilja Jefimovič Repin, Vasil Vasilevič Vereščagin, Ivan Ivanovič Šiškin, Franc Alexevič Rubó, Semjon Gavrilovič Nikiforov.
V jejich dílech je přítomná jak citlivost ke společenským problémům, tak i k ruskému člověku.
Vznikl tak nový kánon ruské duše na pozadí historických událostí, které utvářely současnost.
Spojením s realistickou formou postupně došlo k pozdější mytizaci a mnohem později i k propagandistickému zneužití.
Z mladší a nově nastupující vrstvy je třeba zmínit dvě dominantní osobnosti.
Jsou jimi Konstantin Alexejovič Korovin, čelní představitel nové generace umělců (převážně sdružujících se ve Svazu ruských umělců) a mimořádný impresionista, který roku 1929 odešel do Paříže.
Na opačné straně stojí největší talent mezi Repinovými žáky – Filip Andrejevič Maljavin. V jeho obrazech cítíme jeho velikého učitele, ale také zásadní progres. Radikalita Maljavinovy malby v Petrohradu počátkem století budila velké emoce na obou stranách. Na uměleckých přehlídkách v Paříži a Benátkách však sbíral uznání. Stejně tak i o dost později na přehledové výstavě v Praze (1933), která zapříčinila početný výskyt malířových děl v našem prostředí.
Jiří Jůza
![](https://snappycdn.net/artmap/8bHl1th50z2UWoJYsdHDfeZV4djFhiKv-K2WpAMLGXk/fill/710/473/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMTgvMDkvcGlzZW4tZHVzZS5ydXNrZS11bWVuaS16ZS1zYmlyZWstZ3Z1by5qcGc.jpg)
![](https://snappycdn.net/artmap/9Aa8-F1fA6moXsNpOW0BoWoBQWjkXLQPbAuV-L7qh04/fill/710/399/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMTgvMDkvcGlzZW4tZHVzZS5ydXNrZS11bWVuaS16ZS1zYmlyZWstZ3Z1b18wLmpwZw.jpg)